Reisinformatie

Zonder informatie geen reizigers. Reizigers hebben informatie nodig om hun heen- en terugroute te bepalen. Goede informatie aan de reiziger draagt bij aan de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer.

Reizigers die lang moet wachten zijn vaak ontevreden. Maar reizigers die geïnformeerd zijn over de wachttijd zullen de wachttijd als korter ervaren. Reizigers willen voor en tijdens de reis weten waar ze aan toe zijn.

Reisinformatie is in vier categorieën in te delen:

  • voor en tijdens de reis;
  • statisch en dynamisch;
  • thuis, op straat en in voertuigen;
  • collectief en individueel.

Ontwikkelingen in de reisinformatie staan niet stil. De afgelopen jaren heeft vooral individuele reisinformatie, onder andere via ‘ov9292’, zich sterk ontwikkeld. De traditionele papieren dienstregelingen voor bus en trein zijn in snel tempo verdwenen en zijn vervangen door informatie via internet en mobiele (smart)phones. Er komen ook steeds meer panelen of schermen met dynamische reisinformatie (DRIS), zoals bij bushaltes en aan boord van veel bussen, trams en (regionale) treinen.

Met name het dynamische karakter van de informatie is erg belangrijk voor de reiziger. De reiziger is op deze manier geïnformeerd of de bus, tram, trein of metro nog komt, of al geweest is.

De belangrijkste trends zijn:

  • van statisch naar dynamisch;
  • van alleen vóór de reis naar ook tijdens de reis;
  • van algemeen naar individueel;
  • van papier (busboekje) naar elektronisch (internet);
  • van mensen (loketten, chauffeurs) naar computers (automaten en automatische stem);
  • van informatie op de halte naar informatie in het voertuig;
  • van informatie per vervoerwijze naar keteninformatie;
  • van zelf uitzoeken naar laten uitzoeken.

CROW stimuleert vanuit het KpVV-Meerjarenprogramma (CROW-KpVV) discussie over de taal van reisinformatie en ontwikkelt diverse publicaties. Ook heeft CROW-KpVV de 10 geboden voor goede reisinformatie ontwikkeld. 

Nationale Data Openbaar Vervoer

De databank Nationale Data Openbaar Vervoer (afgekort: NDOV) is één centrale databank voor actuele en statische reisinformatie over het openbaar vervoer in Nederland. Dit omvat onder meer geplande dienstregelingen, actuele reisinformatie (vertragingen, uitgevallen ritten, etc.) en tariefinformatie over bussen, trams, metro's, treinen en overig openbaar vervoer. 

Sinds 2017 zit NDOV officieel bij CROW en is het verder gegaan onder de naam CROW-NDOV. CROW-NDOV is een samenwerkingsorganisatie van 15 overheden die het openbaar vervoer aansturen: 12 provincies, 2 metropoolregio’s (bus, tram, metro, regiotrein) en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (Sprinter, Intercity). Vanuit de markt geven twee loketten actuele ov-data door aan afnemers en krijgen reizigers toegang tot actuele, brede en juiste reisinformatie via apps op hun smartphone of via de DRIS-schermen bij haltes en stations.

Meer informatie over CROW-NDOV.

Scroll naar boven