De basis onder wegontwerp in Nederland is de filosofie Duurzaam Veilig. Alle richtlijnen van CROW hanteren de uitgangspunten hiervan.
De kern van Duurzaam Veilig is de wegcategorisering in drie typen wegen (zowel binnen als buiten de bebouwde kom). Erftoegangswegen, gebiedsontsluitingswegen en stroomwegen vormen een systeem dat zoveel mogelijk rekening houdt met massa- en snelheidsverschillen en de kans op ontmoetingen. Bij een erftoegangsweg vinden veel ontmoetingen plaats dus moeten de snelheden laag zijn. Op stroomwegen is alles erop gericht om verschillende weggebruikers zoveel mogelijk te scheiden en kan dus ook harder gereden worden. Bij erftoegangswegen ligt de focus op het scheiden van verkeer op wegvakken en het veilig laten uitwisselen op kruisingen, bijvoorbeeld door het toepassen van rotondes, voorrangspleinen en verkeerslichten.
De wegcategorie bepaalt in grote mate de verdere vormgeving van de weg. Bij erftoegangswegen is daarbij meer ontwerpvrijheid en ruimte voor stedenbouwkundige inpassing dan bij stroomwegen. De vraag op dit moment is of bij een wegcategorie automatisch ook maximumsnelheden horen; steeds meer gemeenten voeren 30 km/h op gebiedsontsluitingswegen in. Dit vraagt de nodige inspanningen om wegontwerp en de ervaren snelheid van auto’s in balans te brengen. De komst van ADAS-systemen zoals ISA kan wellicht helpen om zo’n maatregel in te voeren. Specifieke aandacht kan nodig zijn bij het inpassen van hoofdfietsroutes en openbaarvervoerlijnen.
Publicaties en hulpmiddelen
Delen via