Overheden zijn als wegbeheerders verantwoordelijk voor eenduidig beleid om wonen, werken en recreëren bereikbaar te houden. Daarbij gelden randvoorwaarden, zoals het beschermen van de leefomgeving, het voorkomen van klimaatverandering en niet in het minst het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit moet bij elkaar komen in een integraal wegontwerp, dat ook nog eens rekening houdt met de kwaliteit van de omgeving (landschappelijke inpassing). Idealiter gebeurt dit in afstemming met het ruimtelijk beleid.
De beleidsuitgangspunten van de wegbeheerder bepalen in grote mate de keuzeruimte van een wegontwerper: hoeveel ruimte is er voor langzaam verkeer, openbaar vervoer en de auto? Hiervoor is een visie op het gehele mobiliteitssysteem nodig: welke netwerken zijn voor elke doelgroep beschikbaar? De functies van wegen, straten en (fiets)paden in deze netwerken bepalen het beoogd gebruik en daarmee ook de ideale vormgeving van wegvakken en kruispunten.
Voor een wegbeheerder is goed uitgevoerd wegontwerp één van de belangrijkste knoppen om te zorgen voor veilige en duurzame bereikbaarheid. Als het wegontwerp aansluit op het beoogd gebruik en de verwachtingen en vaardigheden van de weggebruikers, is er vaak minder inspanning achteraf nodig om gevaarlijke of onoverzichtelijke situaties op te lossen.
Publicaties en hulpmiddelen
- Online Kennismodule Wegontwerp binnen de bebouwde kom
- Online Kennismodule Wegontwerp buiten de bebouwde kom
- Publicatie ASVV (Bundeling van alle kennis over verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom)
- Handboek wegontwerp buiten de bebouwde kom
- Meer over verkeersveiligheid
- Handreiking mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling
Wegontwerp buiten de bebouwde kom
CROW brengt al tientallen jaren kennis uit over wegontwerp binnen en buiten de bebouwde kom. Denk aan het handboek over wegontwerp voor buiten de bebouwde kom en de ASVV voor wegontwerp binnen de bebouwde kom. Lees meer over het vernieuwde Handboek wegontwerp buiten de bebouwde kom.
Delen via