Projecten beginnen met een initiatief, wat wordt uitgewerkt in een ontwerp. Veelal zijn overheden (in)direct betrokken als opdrachtgever bij het opstellen en uitwerken van het ontwerp en zijn stedenbouwkundigen, architecten en ontwerpers de opdrachtnemers.
De processtap Ontwerp en inrichting staat in het teken van het uitwerken van projecten die voortkomen uit het uitvoeringsprogramma en is gericht op een toekomstbestendig mobiliteitssysteem en duurzame gebiedsontwikkeling. Hierbij gaat het niet alleen om personenvervoer, maar ook om goederenvervoer en de integrale aanpak van bovengronds- en ondergronds bouwen. Met projecten realiseert de organisatie impact op de omgeving en geeft daarmee invulling aan het beleid en de organisatiewaarden die daarin beschreven staan. In het ontwerp worden de ambities, uit bijvoorbeeld het Ambitieweb, vertaald in maatregelen.
Het ontwerp
Het gaat bij deze stap om een functionele, goed ontworpen en ingerichte gebieden (inclusief openbare ruimte) die goed afgestemd zijn op de vele verschillende gebruikers. Bij deze gebieden is er oog voor beheerbaarheid, bereikbaarheid en milieu. Het ontwerp moet prioriteit geven aan toegankelijkheid, gemak, veiligheid en een naadloze integratie van verschillende vervoerwijzen. Hierbij moet het principe van ‘People, Planet, Profit’ worden meegenomen bij het maken van keuzes. Een goed vertrekpunt hierbij is het ontwerpprincipe STOMP of Design for all.
Kaders en richtlijnen
De uitwerking van projecten kan in verschillende vormen. Een uitvoeringsplan, bestek of jaarplan van onderhoudswerkzaamheden vallen allemaal onder deze processtap. Hierin wordt gebruikgemaakt van kaders, zoals richtlijnen voor zaken die op straat worden uitgevoerd. De koppeling tussen beleid, ontwerp, inrichting met uitvoering is van groot belang, evenals de samenwerking tussen vakdisciplines en betrokken organisaties.
Bij deze aanpak biedt werk met werk maken kansen voor kostenbesparingen en doeltreffend, integraal beleid. De handreiking Mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling geeft een voorbeeld van dergelijke cross-overs en beschrijft per doelgroep en gebiedsambities mogelijke ontwerpbehoeften en oplossingen voor duurzame gebiedsontwikkeling.
Aanbestedingsprocedure
Het is ook mogelijk om duurzaamheidscriteria toe te passen in de aanbesteding van werken. PIANOo geeft enkele suggesties rond maatschappelijk verantwoord inkopen. De aanbestedingsprocedure kan van invloed zijn op de mogelijkheden om toegankelijkheid en duurzaamheid te borgen. Het aanbestedingskompas kan helpen bij het vinden van de juiste aanbestedingsprocedure.
Inspiratie
Publicaties en hulpmiddelen
- Brochure STOMP
- Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom(ASVV)
- Ontwerpwijzer Voetgangers
- Ontwerpwijzer Fietsverkeer
- Ontwerpwijzer Parkeergarages
- Proceswijzer parkeren en duurzame gebiedsontwikkeling
- Handreiking Duurzame gebiedsontwikkeling en logistiek
- Afwegingskader GOW30
- Aan de slag met toegankelijkheid
- Aan de slag met verkeersveiligheid
- Design for all
- Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte
- Maatschappelijk verantwoord inkopen
Delen via