Deze website gebruikt cookies om onder andere bezoekerstatistieken te meten via Google Analytics en om content via sociale media te tonen en te delen.
Meer informatie
Melding sluiten
CROW Academie: Alle cursussen gaan zo veel mogelijk online door.
Meer informatie
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Collectief vervoer
Contracteren
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Milieu
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Verkeersmanagement
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
Organisatieabonnement
Cursussen
Openbare registers
Community's
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Community's
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
Micromobiliteit, disruptie met grote gevolgen?
Terug naar het overzicht
Micromobiliteit, disruptie met grote gevolgen?
Aantal Pagina's:
12
Datum:
18-03-2020
Onderwerp(en):
Bereikbaarheid
,
Duurzame mobiliteit
,
Ruimte & Mobiliteit
,
Verkeersveiligheid
,
Schone voertuigen
,
Stadscentra & Winkelgebieden
,
Stationsomgeving & Knooppunten
,
Stedelijke Distributie
De markt voor nieuwe vervoerwijzen is enorm in beweging. Elektrische (deel)stepjes, e-bikes, e-boards, deelfietsen en andere vormen van micromobiliteit ontwikkelen zich snel. Zo overwegen Rotterdam en Utrecht om ruimte te gaan maken voor e-steps. Met een position paper initiëren CROW en Connekt de dialoog met publieke en private partijen. Vervolgens willen de organisaties komen tot een kennisagenda en een aantal producten definiëren ter ondersteuning van beleid op het gebied van micromobiliteit.
Bekijk document
Omschrijving
De landelijke regelgeving laat op dit moment geen ruimte voor deelsteps. Als bijvoorbeeld Rotterdam de deelsteps ‘gelimiteerd’ wil invoeren, mag de gemeente eerst in gesprek met het ministerie van IenW en de RDW voor de landelijke toelating. CROW en Connekt dringen aan op een dialoog tussen overheden en marktpartijen om verder te komen met het bereikbaar en verkeersveilig houden van de stad, tot het ontginnen van een markt voor (elektrische) deelmobiliteit.
De auteurs van de position paper zien de potentie van micromobiliteit en -logistiek als bijdrage aan een schone, veilige en een beter bereikbare stad. Daarnaast geeft micromobiliteit een ruimer aanbod voor meer mensen. Met de juiste mate van service en beschikbaarheid voor de first- en last mile kan dit bijdragen aan de opgave van substitutie van privébezit van auto’s in steden. Ook de modal shift naar openbaar vervoer, lopen en fietsen past in dit doel.
In de position paper brengen de auteurs de handelingsperspectieven in kaart: het gebruik van planningsinstrumenten om richting te geven aan de ontwikkeling van micromobiliteit, het reguleren van het aanbod, het verbeteren van de infrastructuur, het verzamelen en delen van data, en het handhaven van regels.
Wilt u deelnemen aan de dialoog over micromobiliteit? Neem dan contact op met:
CROW
Eric de Kievit (team Mobiliteit),
eric.dekievit@crow.nl
Scroll naar boven