Als het beleid tot uitvoering komt, is het belangrijk om te kijken of het ook werkt. Bij het aanpakken van verkeersonveilige situaties betekent dit dat zowel het risico op een ongeval als het aantal ongevallen daalt.
Wat vindt de verkeersdeelnemer?
Stel de vraag vooral ook aan de weggebruikers. Vinden alle doelgroepen dat de situatie, de subjectieve verkeersveiligheid, is verbeterd? Voelen mensen in alle leeftijdscategorieën, met en zonder beperkingen, zich veiliger?
Bijsturing
Bijsturen is daarbij belangrijk. Is er ruimte in het budget en de organisatie om na oplevering van een herinrichting nog zaken aan te passen? Hoe snel kan de organisatie reageren op klachten? Een goede afstemming tussen de beleidsmakers, de ontwerpers, de bouwers en de beheerders is daarbij essentieel. Als een rotonde bijvoorbeeld is ontworpen op vrij uitzicht op de kruisende fietspaden, is een harde voorwaarde dat de begroeiing in de bermen in de buurt van die rotonde niet te hoog wordt. Op die locatie kan de afdeling beheer dus niet werken met ecologisch bermbeheer. Wellicht moet een ander type verharding of begroeiing wordt toegepast.
Verkeerseducatie
Ook bij verkeerseducatie is de vraag: werkt de gekozen methode naar tevredenheid? Wat vinden de deelnemers er zelf van? Wat kan de gemeente doen om te zorgen dat bijvoorbeeld scholen actief meedoen aan verkeerslessen en aan een verkeersexamen voor kinderen? En hoe vertaal je activiteiten in meer kinderen die zelfstandig naar school kunnen en mogen fietsen?
Hulpmiddelen en publicaties
Toolkit Verkeerseducatie
Het is belangrijk om verkeersdeelnemers gedurende hun gehele ‘verkeersleven’ kennis, vaardigheden en motivatie bij te brengen voor een veilige verkeersdeelname. Er is een grote verscheidenheid aan hulpmiddelen om verkeerseducatie te faciliteren. De Toolkit Verkeerseducatie biedt overzicht.
Delen via