Welke data is beschikbaar om tot goede maatregelen met betrekking tot verkeersveiligheid te komen?
Alleen op basis van ongevalscijfers is het niet goed mogelijk te bepalen waar verkeersveiligheidsmaatregelen nodig zijn. De SPI-monitor op basis van openbare data aan waar de verkeersveiligheid mogelijk kan worden verbeterd. Dit gebeurt op basis van risico-indicatoren ofwel Safety Performance Indicators (SPI’s). Dan moeten wegbeheerders minimaal jaarlijks zorgen voor updates van de data over hun wegennet. Deels via de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT), deels via het verkeersbordenbestand van de NDW. Het uniformeren en standaardiseren van deze data-uitwisseling, bijvoorbeeld via het IMBOR-model, draagt bij aan een snelle en accurate uitwisseling.
Daarnaast helpt correcte en tijdige informatie over het wegennet om smartmobilitytoepassingen te laten werken. ADAS-systemen, zoals intelligente snelheidsaanpassing (ISA), zijn inmiddels in alle nieuwe auto’s verplicht. Om deze systemen efficiënt te laten werken moet de informatie over maximumsnelheden van wegen wel kloppen. En het tijdig (online) vastleggen van wegwerkzaamheden helpt de weggebruiker om via het navigatiesysteem een veilige omleidingsroute te kunnen kiezen.
Inspiratie
Hulpmiddelen en publicaties
Basiscursus Linked Data
Wil jij je verdiepen in de wereld van Linked Data en leren hoe je deze innovatieve benadering kunt toepassen om informatie efficiënt te organiseren, delen en verbinden? Volg dan de CROW-Basiscursus Linked Data waarin je in 1 dag een uitgebreide introductie in dit onderwerp krijgt van docenten Rik en Redmer.
Delen via