Sla navigatie over

Een goede uitvoering van beleid voor deelmobiliteit is best ingewikkeld. Het gaat namelijk vaak om samenwerking tussen veel verschillende afdelingen in een gemeente. De verordeningen kunnen bijvoorbeeld prima in orde zijn, maar als de collega’s van handhaving hier niet goed van op de hoogte zijn, kan dit tot onduidelijkheid leiden op straat. De vraag daarbij is steeds: draagt een bepaald initiatief bij aan de doelen van het beleid?

Veel hangt af van de kwaliteit van de uit te voeren plannen. Bijvoorbeeld als het gaat om de juridische houdbaarheid van lokale wet- en regelgeving. Niet alleen om rechtmatig te kunnen handhaven, maar ook om te zorgen dat de (online) gegevens van burgers worden beschermd als zij gebruikmaken van deelvoertuigen. Daarnaast is de doorlooptijd van een aanvraag voor gereserveerde parkeerplaatsen bij veel gemeenten een aandachtspunt.

Flexibele Parkeermachtiging

Met de pilot Flexibele Parkeermachtiging voor Deelauto’s is onderzocht hoe een toekomstbestendige manier om het parkeren van deelauto’s het beste is te organiseren. Die moet de groei beter faciliteren en gemeenten beter in staat stellen om regie te voeren op het parkeren van deelauto's. De flexibele parkeermachtiging biedt belangrijke voordelen voor zowel gemeenten, aanbieders als gebruikers van deelauto’s en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de acceptatie van deelauto's en daarmee aan de mobiliteitstransitie.

In de pilot zijn in vijf gemeenten vier manieren van omgaan met parkeren van deelauto’s getest:

  1. Flexibel aan- en afmelden: het parkeerrecht voor de deelauto krijg je bij de start van parkeren, in plaats van vast parkeerrecht voor een specifieke deelauto.
  2. Betalen van een bedrag per minuut, in plaats van een vast tarief per jaar.
  3. Begrenzen van de capaciteit van zones binnen een gemeente.
  4. Flexibel omgaan met de zonegrens in plaats van een harde zonegrens.

Herkenbaarheid deelmobiliteit(hubs)

Het Handboek identiteit deelvervoerhubs over de vormgeving voor hubs is het resultaat van een traject, waarbij samen met een vijftigtal gemeenten, provincies en vervoerders is nagedacht over het herkenbaar maken van deelmobiliteithubs en hoe het gebruik van de hubs duidelijk wordt voor reizigers. Bureau Mijksenaar ontwikkelde een visie en het bijbehorende handboek om landelijk uniformiteit te creëren.

Hulpmiddelen en publicaties

Delen via