Sla navigatie over
header deelmobiliteit

Uitvoering, monitoring en bijsturen

Duurzame mobiliteit

Om de doelen van het Klimaatakkoord en de andere duurzaamheidsafspraken te kunnen halen is het nodig om te blijven controleren of Nederland nog op koers ligt. Uiteindelijk gaat het erom dat de luchtkwaliteit, geluidsniveaus en andere schadelijke effecten verminderen.

Idealiter volgen maatregelpakketten de trias mobilica: voorkom, verander en verschoon. Het effect op uitstoot van plannen kan op hoofdlijnen worden doorgerekend met de RMP-rekentool.

Schadelijke effecten zijn soms moeilijk meetbaar. Veel milieu-effecten worden op nationaal of regionaal niveau gemeten door het RIVM en de GGD’en. Maar er zijn ook initiatieven van groepen bewoners (citizen science) die een beeld kunnen geven van de leefbaarheid en milieukwaliteit.

Waar het effect niet gemeten kan worden, is een alternatief om te kijken of maatregelen daadwerkelijk zijn uitgevoerd (resultaatverplichting). Een voorbeeld is de afspraak om in Nederland alle bussen op termijn te elektrificeren via het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus (BAZEB). En waar het (nog) niet mogelijk is om zulke concrete afspraken te maken, zou je nog kunnen kijken of er in ieder geval aan gewerkt wordt (inspanningsverplichting).

De RMP-monitor brengt een fors aantal indicatoren die iets zeggen over de voortgang van het regionale duurzaamheidsbeleid bij elkaar. Daarmee is voor alle partners in de regio hetzelfde beeld beschikbaar om bijstelling van het beleid te bespreken.

Hulpmiddelen en publicaties

Delen via