Sla navigatie over

Doelen en maatregeleninventarisatie

Duurzame mobiliteit

Nadat er inzicht is verkregen in de huidige situatie, is de volgende stap om samen met stakeholders en partners een gezamenlijke visie van het toekomstige mobiliteitssysteem vast te stellen.

Doelen bepalen

Het maakt veel uit op welk niveau je een doel stelt als het gaat om duurzame mobiliteit; gaat het om een strategisch plan op regionaal niveau, zoals een RMP, dan hebben wij het over meerdere soorten doelen en vaak ook een wat abstracter niveau. Als het gaat om het oplossen of voorkomen van een lokaal milieuprobleem is het doel veel concreter en vaak ook beperkt tot een paar samenhangende thema’s.

Set aan mogelijke maatregelen

kunnen op verschillende manieren worden gehaald; het uitstoten van CO2 door auto’s kan verlaagd worden door meer elektrisch te rijden (in combinatie met groene stroom), maar het kan ook doordat mensen minder gaan autorijden, bijvoorbeeld omdat fietsen en het ov aantrekkelijker worden. Sommige maatregelen kunnen daarbij ook op andere doelen effect hebben, soms positief maar ook negatief. Een overheid wil van tevoren kunnen inschatten hoe effectief een set maatregelen is. Voor CO2 en NOx is de RMP-rekentool beschikbaar waarmee een eerste inschatting kan worden gemaakt.

Een aandachtspunt bij duurzaamheidsbeleid is mogelijke ongelijkheid. Sommige maatregelen, zoals subsidies voor duurzame vervoermiddelen, komen onbedoeld terecht bij hoger inkomensgroepen. Als daarna de minder duurzame vervoermiddelen worden ‘aangepakt’, kan dit gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van mensen met lagere inkomens. Het verdient daarom aanbeveling om duurzaamheidsbeleid ook te toetsen op effecten van bereikbaarheidsongelijkheid. Meer hierover vind je in de publicatie Betalen naar Gebruik: studie naar een vlakke heffing. Deze bevat een analyse van verdelingseffecten van een vlakke heffing op de bereikbaarheid van regio’s en inkomensgroepen.

Publicaties en hulpmiddelen

Delen via