Sla navigatie over

In verband met Pasen zijn de CROW-kantoren gesloten op vrijdag 18 april en maandag 21 april.

afbeelding

Woordenboek Reizigerskenmerken: een taal om reizigers beter van dienst te zijn

5 september 2019

Thema Openbaar vervoer

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

Organisaties kunnen m.b.v. het Woordenboek Reizigerskenmerken de reisbehoeften zien, processen optimaliseren en ‘hulp op maat’ ontwikkelen.

DOWNLOAD WOORDENBOEK

Zo weet de vervoerder dan welke hulpmiddelen de reiziger Reizigersmeeneemt en of de chauffeur of serviceverlener de wachtende reiziger zelf moeten aanspreken of niet. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als de reiziger een visuele en/of auditieve beperking heeft. Overheden, vervoerders en andere dienstverleners kunnen op basis van deze taal beter zien wat de reisbehoeften van de reizigers zijn, processen optimaliseren en ‘hulp op maat’ ontwikkelen. Door landelijk het woordenboek te gebruiken, wordt de reiziger -op termijn- beter in staat gesteld om (waar mogelijk en gewenst) zelfstandig een (keten)reis in heel Nederland te plannen en maken. Daarnaast is benchmarking eenvoudiger door het gebruik van eenduidige kenmerken. Voor inschrijvers op aanbestedingen wordt het daarnaast eenvoudiger om aan de hand van de door de aanbestedende dienst verstrekte gegevens een goede offerte te maken.

8 redenen om het Woordenboek Reizigerskenmerken te gebruiken

  • Universele taal zorgt voor minder spraakverwarring in contractmanagement en uitvoering;
  • Kwaliteitsverbetering dienstverlening en efficiënter plannen vloot door beter inzicht in reisbehoeften;
  • Meer en beter inzicht behoeften van reizigers en de daarbij behorende kosten;
  • Inzicht in behoeften reizigers, op landelijk en regionaal niveau;
  • Mogelijkheid tot benchmark met andere regio’s in Nederland;
  • Ondersteunend bij aanbestedingen door beter inzicht ‘in de markt’ en eenduidige data;
  • Ondersteunend aan beleidsvorming rondom vraagstukken op het snijvlak RO/Mobiliteit;
  • Mogelijkheden om ‘de reiziger met kenmerken’ in staat te stellen een (keten)reis te maken, ook in andere regio’s.

Factsheet: tips bij implementeren

Een goede voorbereiding is het halve werk. Het Woordenboek Reizigerskenmerken kan relatief eenvoudig worden geïmplementeerd. Met de tips in de gratis factsheet helpen we u graag op weg.

> Download factsheet: tips bij implementeren

> Download factsheet: organiseer een ov-tour

> Download factsheet: organiseer een vlootschouw 


> Download factsheet: onderdeel van het reizigersprofiel

Dit Woordenboek Reizigerskenmerken is tot stand gekomen in nauw overleg met overheden, vervoerders, reizigersgroepen en andere inhoudelijke deskundigen. Kenmerken kunnen in de tijd veranderen en nieuwe ontwikkelingen kunnen leiden tot aanvullingen.

Delen via