Thema Voetganger
Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen vormde op donderdag 10 oktober het prachtige decor voor het Nationaal Voetgangerscongres. Een dag vol inspiratie, kennisuitwisseling en verschillende hoogtepunten. CROW was present als een van de partijen die het Nationaal Masterplan Lopen onderschreven, en als organisator van een workshop en een deelsessie.
Een van de hoogtepunten was de lancering van het Nationaal Masterplan Lopen. Een plan waarmee overheden, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven laten zien dat ze zich samen inzetten voor een samenleving waarin lopen voor iedereen een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven is. Het masterplan is een vervolgstap van het Platform en de City Deal Ruimte voor Lopen. Veel van de in totaal zestig partijen waren aanwezig om symbolisch de rode loper uit te rollen voor de voetganger.
Onderdeel van het masterplan is een uitvoeringsprogramma met 30 acties gericht op het stimuleren van lopen en het bieden van kennis om de openbare ruimte loopvriendelijker in te richten. De acties staan op pagina 62 en 63 van het masterplan. CROW doet als kennisplatform mee aan een deel van deze acties.
Workshop loopvriendelijke infrastructuur
In de eind 2023 door CROW uitgebrachte Ontwerpwijzer Voetgangers staan vijf hoofdeisen voor de voetgangersinfrastructuur: directheid, begaanbaarheid, leesbaarheid, veiligheid en aantrekkelijkheid. Bastiaan Pigge en Marijn Veraart (beiden CROW) lichtten in deze workshop de hoofdeisen toe. In twee- of drietallen werd de vraag bediscussieerd: waar loop je als ontwerper in de praktijk tegenaan?
Sessie over laadpalen en laadkabels
CROW werkt samen met KennisOverZien en IederIn aan een brochure over hoe als gemeente om te gaan met laadpalen en laadkabels op het trottoir. Want laadpalen worden soms zo geplaatst dat er onvoldoende ruimte voor voetgangers overblijft, in het bijzonder voor mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen. Ook liggen er steeds vaker laadkabels over het trottoir tussen een particulier oplaadpunt aan de gevel van een woning en een elektrische auto op de openbare weg. Als de kabels niet of niet goed zijn afgedekt of weggewerkt, levert dat hinder of valgevaar op voor voetgangers. Anjuli de Geest (Kennis Over Zien) en Emile Oostenbrink (CROW) legden voorlopige aanbevelingen voor aan de deelnemers van de sessie.
Delen via