Sla navigatie over
afbeelding

CROW op Nationaal Verkeersveiligheidscongres

2 mei 2018

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

De sessie die CROW gehouden heeft over Verkeersveiligheid op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres.

kind met verkeersbordTe hard rijden in de wijk is een van de meest gehoorde klachten van burgers als het gaat om hun eigen leefomgeving. Gemeenten, het participatiepunt van VVN, er zijn veel mensen mee bezig. CROW hield op het NVVC (Nationaal Verkeersveiligheidscongres) van 26 april een carrousel-sessie over dit onderwerp met een aantal gasten. 

Het project sociale aanpak 30 km/h-gebieden

Petra van Ingen (gemeente Houten) wist haar toehoorders te boeien met de ‘(piraten-) actie’ die onlangs was georganiseerd rondom een weg waar te hard wordt gereden. Posters van kinderen verkleed als piraat met een verkeersbord in hun handen was een van de middelen. Daarnaast zijn ook flyers uitgedeeld en in een vervolgactie wordt materiaal van het ROV Zeeland gebruikt. De actie van Houten is onderdeel van een groter project dat CROW uitvoert i.s.m. SWOV en VVN over het meten van de effecten van een ‘sociale aanpak’. Naast Houten doen ook Groningen, Leeuwarden, Rotterdam en Nijkerk in dit project ervaringen op. Resultaten worden eind dit jaar verwacht.

Het participatiepunt van VVN

Leonie Smeets (VVN) ging aan haar tafel in op de lessen en ervaringen van het Participatiepunt van VVN. Wat zijn de lessen en ervaringen? Wat werkt en wat werkt niet? Wat zit er in de toolkit van VVN dat andere partijen ook kunnen gebruiken?

Kosten en baten van 30 km/h

Hoe maak je duidelijk wat de kosten en baten zijn van het instellen van een 30 km/h-weg of gebied? CROW heeft een (gratis) MKBA-tool 30 km/h-wegen laten maken die dit voor u in een korte tijd zichtbaar maakt.
Deze sessie had de primeur van deze tool. Deelnemers konden zien en ervaren hoe deze werkt.
De tool is niet alleen goed te gebruiken in contacten met bewoners als het gaat om het stimuleren van naleving van de snelheidslimiet maar ook om bestuurders te laten zien dat investeren in 30 km/h loont. Niet alleen op het gebied van verkeersveiligheid maar ook bijv. als het gaat om luchtkwaliteit.
Deze tool is gemaakt door Wim Wijnen (W2Economics) en Hans Voerknecht (CE Delft) in opdracht van CROW.

'Te gast in...'

Etienne Kreutzer (Plan to Behaviour) lichtte zijn ervaringen met de buurtcampagne 'Te gast in... Oud Alblas' toe. De campagne is een combinatie van storytelling, buurtparticipatie en het verenigen van stakeholders als de gemeente, bewoners, politie en (sluip)verkeer. Deze aanpak wordt nu op meerdere plekken in Nederland qua aanpak uitgerold. Zo is er al een Te gast in Oud-Alblas, Te gast op het Westeinde en Te gast in Hoornaar en zijn er gesprekken met de gemeente Utrecht en Leerdam. 

Lees meer over het thema verkeersveiligheid.

Delen via