Een verkeersveiligheidsbeoordeling (VBB) is een periodieke beoordeling van het wegennet met als doel de weggedeelten te identificeren waarop het ongevalsrisico groot is en een relatief groot aantal zware ongevallen heeft plaatsgevonden.
De VVB is een nieuw instrument, dat nog verder binnen de EU Commissie wordt uitgewerkt; begin 2024 volgt een update van de voorschriften. In dit hoofdstuk is op basis van de huidige (voorlopige) voorschriften de methodiek toegelicht.
De VVB wordt uitgevoerd in de beheer en onderhoudsfase van de levenscyclus van een weg. De VVB wordt periodiek (minimaal elke vijf jaar) uitgevoerd. Het opstellen van de VVB betreft een inspanningsverplichting voor de wegbeheerder.
Het doel van de VVB is om het hele wegennet (binnen de scope van RISM) te beoordelen op verkeersveiligheid en zo wegdelen met (mogelijk) een lage verkeersveiligheid te identificeren en hier vervolgstappen aan te verbinden. De VVB richt zich hierbij op een minder groot detailniveau dan de VVA’s en VVI’s en heeft daarmee vooral een signaalfunctie en een functie in het verbinden van vervolgstappen aan gesignaleerde risico’s. In de VVB worden de risicogestuurde (proactief) en reactieve aanpak gecombineerd. Het identificeren van weggedeelten met een groot ongevalsrisico is gericht op een risicogestuurde aanpak, bijvoorbeeld door onveilige ontwerpkenmerken te signaleren die leiden tot een verhoogd risico op ongevallen. Weggedeelten met een relatief groot aantal zware ongevallen komen voort uit een reactieve benadering gebaseerd op ongevalsgegevens. Bij zware ongevallen gaat het in principe om ongevallen met dodelijke afloop en (ernstig) gewonden. Het signaleren van risicovolle weggedeelten heeft uiteindelijk als doel om hier de verkeersveiligheid te verbeteren en zo doden en gewonden te voorkomen.
Aan de informatie op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Wij stellen informatie zorgvuldig samen, maar raden aan om de wet- en regelgeving er altijd zelf bij te pakken.
Delen via