CROW Academie: vanaf 10 mei weer cursussen op locatie. Meer informatie

Met Mobipolis leer je over relatie verdichting en bereikbaarheid

02-04-2021

Hoe je samenwerkt aan een duurzame en leefbare stad kun je sinds kort leren door een spel te spelen: de serious game Mobipolis, ontwikkeld door CROW en UUM (Unlimited Urban Management). Centraal staat de relatie tussen verdichting en bereikbaarheid.

Mobipolis.jpgHet spel draait om de uitdaging dat de stad zich snel ontwikkelt en tegelijkertijd bereikbaar moet blijven. Mobipolis is het instrument om met verschillende partijen in gesprek te komen en te ontdekken wat samenwerking bij mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling betekent.
 
Het gaat om het leerproces in de serious game Mobipolis, naast het plezier van het spel. Het doel is niet zozeer samen winnen, maar vooral samenwerken en argumenteren. Tijdens het spel geef je argumenten waarom je voor een bepaalde mobiliteitsinterventie kiest. Spelers moeten samen overleggen en leren over hun eigen belangen heen kijken om tot een goede strategie te komen.
 

STOMP-principe

Spelers bouwen diverse stedelijke functies om de leefkwaliteit van hun stad te verbeteren. Dit brengt de nodige druk op het mobiliteitssysteem met zich mee en resulteert in congestie en parkeerdruk. Door verschillende mobiliteitsinterventies kunnen de spelers samen mobiliteitsproblemen op een duurzame manier oplossen. De game maakt hiervoor gebruik van het STOMP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer, mobility as a service en privéauto) en zet in op een modal shift van auto naar actieve en duurzame vormen van mobiliteit.
 
Het spel is onderdeel van de cursus Mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling en speelt een belangrijke rol bij de Handreiking Mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling.

Lees hier de factsheet over serious game Mobipolis

Scroll naar boven