GVB kiest ook voor Past Performance

03-05-2019

Dagelijks reizen zo’n 875.000 mensen in Amsterdam met een bus, tram, metro of veer van GVB. Dat vraagt om een goede infrastructuur, opgeleverd door (onder)aannemers die kwaliteit bieden. Om de kwaliteit van de samenwerking transparanter te maken, heeft GVB besloten om een abonnement te nemen op Past Performance. Omdat Past Performance in de railinfra nog niet wordt gebruikt heeft GVB wel tijd genomen om te kijken of er ook bij aannemers draagvlak zou zijn voor deze keuze.

past performanceInzetten op kwaliteitsverbetering

Leo Snel, Categoriemanager Inkoop a.i. Infra & Vastgoed, geeft aan dat de keuze voor Past Performance precies past in de ambitie van GVB: “We willen inzetten op kwaliteitsverbetering. de samenwerking met CROW helpt ons om te beoordelen waar onze ontwikkelkansen liggen. We zijn een aantal dingen opnieuw aan het organiseren binnen GVB en Past Performance wordt een van de hulpmiddelen om daar een vaste structuur in te krijgen. Het proces is heel belangrijk voor ons. We zitten in een drukke, stedelijke omgeving. Dus proactief omgevingsmanagement en uniformiteit zijn aandachtspunten bij elke aanbesteding.”
 

Goede ervaringen

Bij vorige werkgevers werkten ze al heel lang met Past Performance, vertelt Leo Snel: ”Dus ik had er al goede ervaringen mee. Daarom heb ik voorgesteld om CROW uit te nodigen voor een gesprek, want hun systematiek werkt al. Dan hoefden we niet zelf iets te laten ontwikkelen. Uiteindelijk is na consultatie van aannemers waar we regelmatig mee werken toch gekozen om de versie van Past Performance te gebruiken zoals CROW die al in de markt heeft uitgerold. Wat wel bijzonder is, is dat de systematiek tot nu toe nog niet wordt gebruikt in de spoorsector. Daar zijn wij de eerste in. Er zijn natuurlijk ook niet zo veel opdrachtgevers op dat gebied. Van de andere kant liggen tramrails en andere GWW-werkzaamheden niet zo ver van elkaar af. Dat je alleen op basis van een goede samenwerking met aannemers tot goede resultaten kunt komen in een complexe omgeving als Amsterdam, spreekt voor zich. Verbeteren van die samenwerking zal dan hopelijk gaan leiden tot steeds betere resultaten. Het structureel toepassen van Past Performance wordt daar een belangrijk hulpmiddel bij, verwachten we.”
Inmiddels is er al een bestek van GVB opgenomen in Past Performance, waarvan de aanbesteding nu loopt.

Naar de website van Past Performance

Mét CROW onzichtbaar goed geregeld
Scroll naar boven