Creativiteit en veiligheid gaan niet samen

11-07-2019

Een volledig rood kruispunt, een hartje op de weg of een straat vol regenbogen. Het zijn enkele voorbeelden van hoe wegbeheerders de rijbaan gebruiken om weggebruikers te waarschuwen.

“Meestal is dat effect zeer beperkt in de tijd. Al gauw treedt gewenning op en is de attentiewaarde weer verdwenen”, zegt John Boender van CROW tegen de Telegraaf.
 
Hoewel het effect weg is, blijven de gevaarlijke situaties die veroorzaakt worden door deze wegschilderingen wel. De Motorrijders Actie Groep (MAG) roept daarom gemeenten op om zeer terughoudend te zijn met deze ‘kleurplaten’ op de weg. De wegmarkeringen kunnen voor motorrijders tijdens regen of sneeuw zeer gevaarlijk zijn. Deze zijn vaak gladder dan gewoon asfalt.

Kruispunt

 
“Het zijn allemaal zaken die goedbedoeld zijn om het veiliger te maken en de snelheid te temperen. Maar het is nog de vraag of dat echt gebeurt. De schrikreactie van met name motorrijders op dit soort fratsen is veel gevaarlijker”, aldus voorzitter van MAG, Robert van de Boogaard.
 
Rood en regenboogzebrapad
De afgelopen tijd kwamen twee van dit soort situaties in het nieuws. Zo werd een kruispunt in Opheusden voorzien van een rode laag als waarschuwing. De verflaag bleek echter behoorlijk anders uit te pakken dan oorspronkelijk bedoeld was.
 
In Tilburg is een regenboogzebrapad aangelegd als symbool van tolerantie naar de LHBTI-gemeenschap.  Hierop gelden echter andere voorrangsregels dan op de reguliere zwart-witte zebrapaden.

hart

 
John denkt niet dat deze boodschappen de oplossing zijn: “Een boodschap moet onmiddellijk door weggebruikers begrepen worden zodat het gedrag aangepast kan worden. Dat moet te allen tijde de bedoeling zijn. In de bestaande richtlijnen zijn vele mogelijkheden voorhanden om met bestaande markering een boodschap goed over te brengen aan de weggebruikers. Het is dan ook onwenselijk dat wegbeheerders zelf dingen gaan verzinnen. Het levert alleen maar verwarring op voor weggebruikers en dat moet met een uniform systeem juist worden voorkomen. Anders zijn de verkeersdeelnemers afgeleid van hun rijtaak en dat kan alleen maar gevaar opleveren.”
Hij adviseert dan ook om zo min mogelijk markeringen op de weg aan te brengen.
 
MAG sluit zich hier volledig bij aan en probeert deze boodschap ook over te brengen bij gemeenten. “Laat er nu niet eens eerst een ernstig ongeluk voor nodig zijn om iets te wijzigen. Dit ondanks alle goede bedoelingen van gemeenten ten spijt om het met hun creativiteit juist veiliger te maken.”
 
Relevante links
Bekijk ook de themapagina voor wegontwerp

Mét CROW onzichtbaar goed geregeld
Scroll naar boven