Meer ruimte voor fiets en voetgangers in autoluwe steden

13-02-2019

Steeds meer steden bespreken de mogelijkheden voor een autoluwe binnenstad. Maar wat zijn de voor- en nadelen? In het programma ‘Ask me anything’ van BNR Nieuwsradio bespraken verschillende gasten het onderwerp. CROW-deskundige Hillie Talens was in de uitzending en sprak mee over hoe de binnenstad het beste ingericht kan worden.

parkerenZo is Amsterdam bezig de binnenstad autoluw te maken. Dit is niet alleen omdat het schonere lucht oplevert, maar ook omdat de auto veel ruimte inneemt in de stad. Dit moet opgelost worden in de bestaande structuur van de stad. Als je dat in de mobiliteit moet oplossen, dan past de auto daar niet meer bij, zo zegt Zeeger Ernsting van GroenLinks Amsterdam. Hillie Talens van CROW ziet dit probleem ook: “We hebben de neiging om bij nieuwbouwwoningen ook veel parkeergelegenheid aan te leggen. Maar die ruimte is er soms gewoon niet.”
 
Op dit moment zijn meerdere steden bezig om de stadscentra autoluw te maken. Hillie: “Helemaal geen auto’s gaat niet lukken. Hulpdiensten en bevoorrading moeten er nog bij kunnen. Denk ook aan vervoer voor ouderen. Maar echt tot de voordeur doorrijden in de auto, dat zal heel veel minder worden.”
 
Hillie zegt dan ook dat het niet gaat om het ‘autovrij’ maken van een stad. Wel krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte. Voor voetgangers kunnen extra brede stoepen een uitkomst zijn. “Als voetganger moet je al rekening houden met andere obstakels op de stoep, zoals een uitstalling van een winkel of parkeermeters. Voor mensen met een rolstoel of kinderwagen is het dan wel fijn als ze die ruimte hebben.”
 
Hillie zegt bovendien dat de voetganger de stad levendig maakt. “Het gaat in een stad om mensen. Een auto is een omhulsel voor een individu, of bij een goed gevulde auto wat meer. Maar een stad leeft omdat mensen elkaar kunnen zien, aankijken en ontmoeten. Dat maakt een brede stoep mogelijk.”
 

Openbaar vervoer

Als de binnensteden zelf autoluw worden, moet de opvang buiten de stad, bij transferia, goed geregeld zijn. Vanuit daar kan dan gereisd worden met het openbaar vervoer, naar het centrum.
Om dit te stimuleren kan het openbaar vervoer gratis worden aangeboden, zo werd gesuggereerd door een luisteraar in de uitzending bij BNR. Hillie Talens dacht daar anders over: “Het klinkt sympathiek, maar het moet toch ergens betaald worden. Het komt dan uit een ander potje. Gratis openbaar vervoer bestaat niet.”

Een ander middel om de transferia aan de randen van de stad toch aantrekkelijker te maken dan de binnenstad, is het verhogen van de parkeerkosten. Volgens Zeeger Ernsting is het een van de meest effectieve middelen om auto’s uit de stad te houden.
Als auto’s wegblijven kan de stad het ook doen met minder parkeerplekken. Volgens Hillie levert dit meteen een besparing op. “Minder parkeren, betekent ook minder kosten voor de gemeente die de parkeerplaatsen in stand moet houden.”
 

Zeist

Het autoluw maken van steden is op meer plekken een item. In Zeist is sinds enkele weken de binnenstad autoluw. Hiervoor zijn enkele wegen voor doorgaand verkeer afgesloten.
Winkeliers zijn bang dat het een chaos wordt. Onder andere de viswinkel is bang om omzet mis te lopen omdat ze moeilijker bereikbaar zijn. Ondernemers houden elkaar op de hoogte van de gevolgen middels een appgroep.
 
Wethouder Laura Hoogstraten zegt in het AD: “Ik snap dat ondernemers en inwoners moeten wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. Ik woon zelf ook in het centrum en moet ook gaan nadenken over welke route ik het beste kan nemen. We blijven het nauwlettend volgen.”
 

Lees meer

Beluister hier de hele podcast over autoluwe binnensteden.
Bekijk hier de themapagina van Parkeren
Bekijk hier de themapagina over Fiets en Voetganger.

Scroll naar boven