Submenu openen

Parkeren

Door de parkeerdruk is parkeren een belangrijk onderdeel geworden van het huidige verkeer- en vervoersbeleid. Parkeerbeleid is voor gemeenten een sleutelinstrument voor een betere bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit gebeurt in nauwe samenhang met de ruimtelijke ordening, verkeersstructuur en beschikbaarheid van ov- en fietsvoorzieningen. CROW ondersteunt decentrale overheden met kennis en tools.

Autodelen wordt steeds belangrijker om ruimte te besparen bij ontwikkelingen met hoge dichtheden en om bij te dragen aan een schoner klimaat. Maar vooral als autodelen nog geen plaats heeft in het huidige (gemeente)beleid, kan het lastig zijn om hier keuzes in te maken. Om gemeentes, regio’s, provincies en adviesbureaus te ondersteunen bij het maken van de juiste afweging wat voor beleid geschikt is voor de gemeente, is de Toolkit Autodelen ontwikkeld en kosteloos te gebruiken.
 
Lees meer over andere welke keuzes op het gebied van soorten autodeelsystemen je kunt maken, welke juridische aanpassingen (bv. parkeerverordeningen en wegsleepregelingen) er nodig zijn, de handvatten voor beheerders openbare ruimte en parkeerhandhavers en hoe je een goede communicatie rondom deelauto’s kunt opstarten. En ga aan de slag met de Toolkit Autodelen.

Het dashboard Autodelen schetst het beeld van het aanbod en gebruik van deelauto’s in Nederland. Hiermee is het mogelijk om ontwikkelingen op het gebied van autodelen inzichtelijk te maken en als decentrale overheid beleid te maken en te monitoren.

Parkeerkencijfers 2018

De Parkeerkencijfers 2018 zijn gepubliceerd. De CROW kencijfers zijn al jaren een belangrijke leidraad voor de parkeerwereld en worden om het aantal jaar geüpdatet.
In welke producten vindt u de Parkeerkencijfers 2018?

P+R-voorzieningen vergroten de bereikbaarheid van steden en verlichten de parkeerdruk op werklocaties of attractiepunten.
Parkeren in woonwijken is een groeiend probleem door toenemend autobezit en de bundeling en verdichting van stedelijke woongebieden. CROW doet onderzoek naar oplossingsrichtingen voor parkeren in woonwijken.

Procesmatige aanpak

Inhoudelijke kennis van parkeerbeleid is onvoldoende om gemeentelijk parkeerbeleid vorm te geven; parkeren hangt samen met vraagstukken over bereikbaarheid en stedelijke kwaliteit. Meer samenwerking vanuit het vakgebied parkeren is nodig. Deze samenwerking kan binnen de eigen gemeenten, met andere gemeenten, particulieren en private partijen. Dit vraagt kennis van een meer procesmatige aanpak.

Uitgelicht

Blogs

Bekijk hier alle kennis- en beleidsdocumenten van CROW-KpVV en derden op het gebied van Parkeren.

Nieuws


  • Nu beschikbaar: CROW Parkeervraagcalculator
    De rekentool Verkeersgeneratie en Parkeren was verouderd en is nu vervangen door de nieuwe tool ‘CROW Parkeervraagcalculator’.
  • Nieuw: Proceswijzer ‘Parkeren en duurzame gebiedsontwikkeling’
    Duurzame gebiedsontwikkeling wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen de uitvoering. Eén van de facetten van duurzame...
  • Den Haag wint landelijke Autodeel Award
    Den Haag heeft de Autodeel Award 2019 gewonnen. Deze gemeente liet het afgelopen jaar het beste beleid en de meeste versnelling in autodelen...
Toon alles

Social

Verkeerskundig Netwerk
LinkedIn

CROW-KpVV
LinkedIn

Scroll naar boven