Sla navigatie over

Waarom het collectief vervoer in Nederland moet veranderen

29 juli 2015

Thema Wegontwerp en weginrichting

Guy Hermans licht toe waarom de organisatie van het collectief vervoer in Nederland moet veranderen.

Het collectief vervoer in Nederland moet veranderen. Daar werken veel mensen in Nederland al hard aan. Ik merk dat nog niet iedereen voldoende op de hoogte is van de noodzaak van die verandering. Daarom heb ik daar in onze Bibliotheek Verkeer en Vervoer deze week wat meer informatie opgenomen, waarin ik inga op het toegenomen gebruik van doelgroepenvervoer,  gevolgen van decentralisatie en het verminderd beschikbaar zijn van regulier openbaar vervoer.

Factsheets en bijeenkomsten

Op heel veel plekken in Nederland werkt men al hard om het collectief vervoer, waaronder onder andere leerlingenvervoer en Wmo-vervoer, anders te organiseren. Ik vertel geregeld over nut en noodzaak ervan, en over de oplossingsrichtingen die gekozen worden in Nederland. Dat doe ik bijvoorbeeld tijdens regionale bijeenkomsten van wethouders en ambtenaren in een regio die aan het begin staat van een andere aanpak van collectief vervoer. Leuk en nuttig werk. Voor de oplossingsrichtingen hebben we al flink wat brochures en factsheets gemaakt, zoals over toegankelijk openbaar vervoer maar ook over regiecentrales en kleinschalige mobiliteitsoplossingen.

In de praktijk merk ik vaak dat mensen van overheden, vervoerders (zie bijvoorbeeld de blog van Chantal Strous van Munckhof) en van reizigersorganisaties de aanleidingen voor verandering kennen. Het is voor hen ook reden om te werken aan het anders organiseren en invullen van collectief vervoer.

Collectief vervoer vaak onderdeel van ander beleidsonderwerp

Maar meer mensen hebben te maken met collectief vervoer en zij kennen soms niet alle aspecten ervan. Voor flink wat mensen is vervoer bijvoorbeeld maar een heel klein deel binnen een veel groter onderwerp. Dat grotere onderwerp is dan onderwijs, zorg of welzijn bijvoorbeeld. Voor die mensen hebben we op de website kort beschreven waarom het wat ons betreft  noodzakelijk is om doelgroepenvervoer anders aan te pakken om zo te komen tot toekomst vast doelgroepenvervoer.

De oplossing die je dan kiest voor de uitdagingen is natuurlijk maatwerk. Zie bijvoorbeeld  de brochure over de stand van zaken rond de regiecentrale en informatie over de inzet van een app voor de deeltaxi in West-Brabant .

Kunt u zich vinden in de argumenten voor verandering? Of vindt u dat er argumenten voor of tegen missen? Ik hoor het graag!

Guy Hermans
Programmamanager Verkeer en Vervoer
guy.hermans@crow.nl

Delen via