Thema Slimme duurzame verstedelijking
Thema Wegontwerp en weginrichting
Herbert Korbee, verkeerspsycholoog en een van de docenten van de Summer School: Mobiliteit, licht een tipje op van de nieuwe Omgevingswet.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de nieuwe Omgevingswet. In deze wet speelt de ‘fysieke leefomgeving’ een belangrijke rol. En daar hebben verkeersprofessionals ook mee te maken. In deze blog licht ik graag een tipje van de sluier op. Bovendien ga ik in op de stappen die u als verkeersprofessional kunt zetten om actief bij te dragen aan een omgevingsvisie.
Praat over wat de ‘fysieke leefomgeving’ in ieders beleving inhoudt. Bespreek waar het met de kwaliteit van de leefomgeving heen moet gaan. Gebruik hierbij als hulpmiddel een grote landkaart van de gemeente om te kunnen schetsen en tekenen. Bespreek vervolgens de inbreng en bepaal of, en zo ja wat voor rol de gemeente daarin vervult. Zijn er wellicht andere partijen die hier een rol kunnen hebben? Wat is daarvoor nodig? Wat is de ruimte in beleid en regels?
Na een intensieve middag heeft u de aanzet gemaakt voor een omgevingsvisie. Het resultaat geeft ongetwijfeld aanleiding tot een volgende actie, maar deze eerste, belangrijke stap is gezet!
Tijdens de Summer School Mobiliteit praat ik u verder bij en ontvangt u van mij praktische handvatten. Heeft u tot die tijd vragen? Reageer dan onder deze blog. Ik zie ernaar uit om samen met u de Omgevingwet verder te verkennen.
Herbert Korbee
Verkeerspsycholoog/jurist
Korbee & Hovelynck
De Summer School Mobiliteit (5 tot en met 7 juli) is een cursus voor verkeers- en mobiliteitsprofessionals die praktische handvatten willen als antwoord op trends en ontwikkelingen in mobiliteit. Lees verder over de cursus en schrijf u in.
Waarborgen veiligheid en beschermen gezondheid
De Omgevingswet is belangrijk voor alle sectoren die te maken hebben met de openbare ruimte of, zoals de Omgevingswet dat noemt, de 'fysieke leefomgeving’. Dat blijkt uit verschillende kernpunten die in de wet worden genoemd. Bijvoorbeeld:- In artikel 1.2 staat dat de wet gaat over bouwwerken, infrastructuur én de effecten van de leefomgeving op de mens.
- In artikel 1.3 staan de doelen van de wet: een veilige en gezonde fysieke leefomgeving, een goede omgevingskwaliteit, een fysieke leefomgeving die maatschappelijke behoeften kan vervullen.
- Daarnaast wordt in artikel 2.3 genoemd dat de gemeente als eerste aan zet bij de uitvoering van de Omgevingswet (tenzij expliciet anders geregeld).
- En in artikel 2.1 staat dat de gemeente bij de uitvoering rekening moet houden met de samenhang van onderdelen van de fysieke leefomgeving en betrokken belangen. Hierbij worden twee aspecten genoemd: ‘het waarborgen van de veiligheid’ en ‘het beschermen van gezondheid’.
De eerste stap: omgevingsvisie
Hoe ga je als verkeersprofessional nu met de Omgevingswet om? De eerste stap is het bijdragen aan het opstellen van een omgevingsvisie. Dat begint door het bij elkaar roepen van medewerkers uit alle sectoren van een gemeente. Van de juridische afdeling tot aan medewerkers van de archiefdienst. Vervolgens ga je met elkaar brainstormen onder leiding van een onafhankelijke (vaak externe) procesbegeleider.Praat over wat de ‘fysieke leefomgeving’ in ieders beleving inhoudt. Bespreek waar het met de kwaliteit van de leefomgeving heen moet gaan. Gebruik hierbij als hulpmiddel een grote landkaart van de gemeente om te kunnen schetsen en tekenen. Bespreek vervolgens de inbreng en bepaal of, en zo ja wat voor rol de gemeente daarin vervult. Zijn er wellicht andere partijen die hier een rol kunnen hebben? Wat is daarvoor nodig? Wat is de ruimte in beleid en regels?
Na een intensieve middag heeft u de aanzet gemaakt voor een omgevingsvisie. Het resultaat geeft ongetwijfeld aanleiding tot een volgende actie, maar deze eerste, belangrijke stap is gezet!
Starten vanuit verkeer en mobiliteit
In veel gemeenten begint het werken met de Omgevingswet vanuit ruimtelijke ordening en bouwen. De kans bestaat dat verkeer en mobiliteit dan achterop raakt en een minder goede plek krijgt in de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Juist vanwege de gezondheids- en veiligheidsdoelstelling van de Omgevingswet is het logisch om juist vanuit verkeer en mobiliteit te starten met de integrale verkenning. Meer dan ruimtelijke ordening zal de afdeling verkeer in contact staan met de bevolking en input krijgen voor de wenselijkheid van regels, van omgevingskwaliteiten en van beleidsruimte.Tijdens de Summer School Mobiliteit praat ik u verder bij en ontvangt u van mij praktische handvatten. Heeft u tot die tijd vragen? Reageer dan onder deze blog. Ik zie ernaar uit om samen met u de Omgevingwet verder te verkennen.

Verkeerspsycholoog/jurist
Korbee & Hovelynck
Summer School
De Summer School Mobiliteit (5 tot en met 7 juli) is een cursus voor verkeers- en mobiliteitsprofessionals die praktische handvatten willen als antwoord op trends en ontwikkelingen in mobiliteit. Lees verder over de cursus en schrijf u in.Delen via