Thema Aanbesteden
Thema Samenwerken in projecten
Henk Brouwer is commercieel directeur bij Aannemingsmaatschappij Van Gelder en een fervent voorstander van de Past Performance-methodiek als middel om de samenwerking te bevorderen en hij legt uit waarom.

Wij hechten veel waarde aan een goede klanttevredenheid. Dit is, naast continuïteit en winstgevendheid, een belangrijk kenmerk om te kunnen blijven ondernemen. Ook al bestaat ons bedrijf dit jaar 100 jaar en hebben er veel ‘prestatiemetingen’ plaatsgevonden, het kritisch blijven op prestaties is erg belangrijk. Past Performance, de vorm van prestatiemeting waarmee momenteel veel beoordelingen worden gegeven, is relatief nieuw. In dit artikel geef ik inzicht in mijn ervaringen, prestaties, trends en mogelijkheden van deze manier van beoordelen.
Gemeenten in Noord- en Zuid Holland lopen voorop in Past Performance
Sinds een aantal jaren wordt het beoordelen van een aannemer via de methodiek Past Performance toegepast. Wij zien dit met name terugkomen in de uitvoering van RAW-bestekken. Vooral in gemeenten in Noord- en Zuid Holland wordt hiervan opvallend veel gebruikgemaakt. We zijn afgelopen tijd beoordeeld op uitgevoerd werk door onder andere de gemeenten: Castricum, Haarlem, Haarlemmermeer, Utrecht, Langedijk, Oostzaan, Amsterdam, Gouda, Leiden, Delft, Rotterdam en Eindhoven. De boordeling in deze gemeenten ging via het principe 'eenzijdig' beoordelen. Dit is van opdrachtgever naar aannemer toe. Wij mochten, als aannemer, wel een toelichting geven op de beoordeling, maar de richting is ‘eenzijdig’. De laatste maanden wordt vaker gekozen voor een manier van ‘tweezijdig’ beoordelen. Bij deze manier geldt dat ook de aannemer de opdrachtgever beoordeelt. Ik kan mij goed vinden in deze manier van beoordelen, een samenwerking komt immers tot stand door twee partijen, maar wij accepteren ook de eenzijdige beoordeling.Past Performance geeft inzicht
Het werken via Past Performance biedt ons veel voordelen. Het vergroot onder andere het inzicht in de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Het is bovendien bekend dat de meeste ergernissen van de opdrachtgever niet voortkomen vanuit het product of het proces, maar veel meer vanuit gedrag en houding in de samenwerking. En juist het werken vanuit de verwachtingen en doelstellingen, zoals bereikbaarheid, hinderbeleving, samenwerking, imago en kostenbeheersing vanuit de opdrachtgever, is iets dat goed aansluit bij Van Gelder. Wanneer de doelstellingen van de opdrachtgever helder worden verwoord en de verwachtingen richting aannemer goed worden uitgesproken kan er vroegtijdig worden begonnen met het monitoren ervan. Zo ontstaat er inzicht in en draagvlak voor Past Performance als hulpmiddel.Meten is weten
Als aannemer is het natuurlijk altijd goed om verschillende metingen naast elkaar te leggen zodat ook inzicht in de verschillende scores kan worden verkregen. Zijn er verbanden te zien? Wat gaat er vaak goed? Wat kan wellicht worden verbeterd? Om die reden hebben wij bij Van Gelder de resultaten van twintig beoordelingen naast elkaar gelegd waaruit de volgende scores naar voren kwamen.- De gemiddelde cijferscore is een 7,8.
- Damenwerking & Omgevingsmanagement scoren hoog met gemiddeld >8.
- Verbeterpunten zijn: het opleverdossier en het V&G plan. De score hierop is gemiddeld een 7.
Ik ben erg tevreden met de uitkomsten van de uitgevoerde analyse. Het geeft een goed inzicht in het overall beeld en verbeterpunten komen goed naar voren. De taak is nu om goed te blijven scoren, want de beoordelingen met behulp van Past Performance zullen alleen maar gaan toenemen. Ik deel deze analyse structureel met mijn projectleiders, zodat we daarmee rekening kunnen houden. Naast de toenemende mate van beoordelingen is het ook goed om de verbeterpunten, daar waar nodig, op te gaan pakken. Zo zetten wij in op het extra ontwikkelen van competenties bij medewerkers zoals klantvriendelijkheid, communicatie en professioneel opdrachtnemerschap.
Van klantvriendelijk, klantgericht naar een klantgedreven werkwijze
Natuurlijk blijft de prijs van een project voor een opdrachtgever nog steeds heel erg belangrijk maar er komt steeds meer aandacht voor kwaliteit en klantvriendelijkheid. Een ontwikkeling die Van Gelder van harte aanmoedigt. Door een steeds groter aandeel meervoudig onderhandse aanbestedingen blijft het voor ons een ‘must’ om hoog te blijven scoren op Past Performance. Eenzijdige of tweezijdige scores? Het gaat om de samenwerking met opdrachtgevers en die kan door deze beoordeling alleen maar verbeterd worden. En het belangrijkste? Het uiteindelijke product, dat moet functioneren voor de eindgebruiker, wordt er alleen maar beter van en dat is toch eigenlijk hetgeen waar het allemaal om draait.
Henk Brouwer,
Commercieel directeur Aannemingsmaatschappij Van Gelder
Delen via