Thema Doelgroepen- en flexvervoer
Thema Openbaar vervoer
CROW'er Guy Hermans vertelt in zijn blog over hoe het Wmo-vervoer in Nederland geregeld is en welke rol de regiecentrale hierbij speelt.
In 2013 verscheen de eerste Wmo-poster van CROW met een overzicht van alle Wmo-contracten in Nederland. In december 2018 verscheen de rapportage met het overzicht van de huidige contracten. Een heel mooi compleet overzicht van alle ruim 80 Wmo-vervoerregelingen. Vijf jaar geleden waren dat er nog 90. Wat valt verder op wanneer we het overzicht uit 2013 vergelijken met die van 2018?
Het overzicht van 2013 was een poster, in 2018 was het inmiddels een rapportage van 28 pagina’s. Met name de opkomst van regiecentrales springt dan in het oog. Was er in 2013 in Zeeland een publieke centrale, inmiddels zijn er achttien centrales verspreid over het hele land. We zien dat het werkgebied van de centrales bijna de helft van het land beslaat. Dit heeft te maken met de schaal van de regelingen; meerdere gemeenten werken samen. Die gemeenten kiezen er bovendien vaak voor ook het leerlingenvervoer en soms nog andere vervoersoorten onder te brengen in de centrale. Kortom een heel flinke groei, waarbij we overigens geen harde definitie hebben gehanteerd wat een regiecentrale is en wat niet. Noemt een organisatie zich regiecentrale of geven ze aan met een centrale te werken dan hebben wij dat overgenomen in het overzicht.
Is de regiecentrale altijd en overal een succesverhaal?
Nee dat niet. Van enkele centrales is de einddatum inmiddels bekend. Daar is niet het resultaat gehaald dat men had gedacht of had gehoopt. Gemeenten gaan daar na afloop van de huidige contractperiode op een andere manier verder. Op andere plekken in Nederland lijken de centrales beter te functioneren.
Landelijk Congres Doelgroepenvervoer 2019
Tijdens mijn workshop op het Landelijk Congres Doelgroepenvervoer (31 januari in Utrecht) ga ik samen met Geert-Jan Verzijden (ZOOV beheer) in op de regiecentrale.
- Waarom een regiecentrale?
We gaan in op het belang van het regiemodel als geheel en de centrale als onderdeel van het model. Daarna staan we stil bij de doelstellingen die ten grondslag lagen aan het opzetten van enkele van de centrales in Nederland. Waarom hebben gemeenten gekozen om met een regiecentrale te gaan werken, wat wilden ze daarmee bereiken? Welke doelstellingen staan er in de beleidsstukken en op de websites? In vogelvlucht geven we u enkele voorbeelden. Daarbij staan we stil bij opvallende overeenkomsten en verschillen.
-
Ervaringen uit de Achterhoek
Samen met ZooV staan we stil bij de stappen die zij hebben gezet om het regiemodel in Achterhoek op te zetten en uit te voeren. Welke lessen hebben zij geleerd de afgelopen jaren? Daar kunnen partijen die werken in een regiemodel, maar ook met andere aansturingsmodellen, voordeel aan hebben.
-
In gesprek over de centrale
Als laatste onderdeel gaan we met de aanwezigen in gesprek over het regiemodel of eigenlijk nog veel belangrijker de vraag: Op welke wijze kunnen we de doelstellingen die veel opdrachtgevers hebben daadwerkelijk realiseren? Wat kunnen we leren van de ervaringen met regiecentrales tot nog toe?
Wij hopen u te zien op 31 januari in deze sessie. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat we het tijdens het doelgroepenvervoercongres over de regiecentrale hebben. Wel is het de eerste keer dat er flink wat centrales daadwerkelijk operationeel zijn.
Meld u (gratis) aan voor het Landelijk Congres Doelgroepenvervoer.
Met vriendelijke groet,
Guy Hermans
CROW
Meer weten over de Wmo-rapportages?
Delen via