Thema Asfaltverhardingen
Thema Assetmanagement
Kees Plug van Ooms Civiel heeft over een van de vele uitdagingen in de infrastructuur een paper ingediend voor de CROW Infradagen 2016. In zijn blog licht hij een tipje van de sluier op.
Ooms Civiel stond eind 2014 voor een flinke uitdaging. We mochten een oplossing bedenken voor een complexe asfaltconstructie op de vier aanbruggen van de nieuwe Botlekbrug, één van de grootste hefbruggen in Europa. Project A15 MaVa (Maasvlakte-Vaanplein): totaal 24000 vierkante meter en 3700 ton gemodificeerd asfalt. Extra complex vanwege de zware randvoorwaarden, waaraan we moesten voldoen.
Bestand tegen water en dooizouten
Deze aanbruggen lopen in een lengte van ongeveer achthonderd meter met een vloeiende lijn omhoog. Voor een traditionele asfaltopbouw is geen ruimte. Een dikke laag asfalt beschermt het beton echter wel tegen dooizouten en water gedurende tachtig tot honderd jaar. We vonden de oplossing in de ontwikkeling van een dunne polymeer gemodificeerde asfalttussenlaag van 2,5 centimeter, in combinatie met een waterdicht bitumineus membraan (een 3 millimeter dikke speciale bitumenfilm).Bestand tegen rembelasting van tankauto’s
De nieuwe asfaltconstructie heeft ook een hoge spoorvormingsweerstand. Dit was eveneens een belangrijke randvoorwaarde. De Botlekbrug is bedoeld voor transport van goederen die niet door de Botlektunnel mogen. De brug is breder en hoger dan de oude en hoeft daardoor minder vaak open voor scheepvaart. Maar als deze open gaat, is er sprake van zware rembelasting door de vele vrachtwagens en tankauto’s die gebruik maken van de brug.Garantie van 25 jaar
In een strak werkschema is de constructie eind 2014 aangebracht en na onderzoek door Rijkswaterstaat positief gevalideerd. De geldende garantietermijn is ook bijzonder: maar liefst 25 jaar zijn opdrachtgevers A-Lanes A15 en Rijkswaterstaat verzekerd van een goed werkende asfaltconstructie.Ir. C.P. Plug, Ooms Civiel
Meer informatie over de CROW Infradagen zijn te vinden via www.crow.nl/infradagen2016.
Delen via