Zo MOET je dus samenwerken!

18-04-2019

Aannemer: ‘Helaas, we lopen uit en dat is jullie schuld.’

Opdrachtgever: ‘Hoe bedoel je? Wat is er gebeurd?’

Aannemer: ‘Jullie hebben gezegd dat wij vanaf deze week kunnen beschikken over het werkterrein, maar daar staan nog spullen op van een andere aannemer.’

Opdrachtgever: ‘Wat voor een spullen?’

Aannemer: ‘Dat weet ik allemaal niet precies hoor, gewoon spullen. Wij kunnen daardoor niet werken.’

Opdrachtgever: ‘Ik ga het even nakijken.’
 
1 week later…
 
Opdrachtgever: ‘In de overeenkomst staat dat jullie een coördinatieverplichting hebben, dus er is geen sprake van meerwerk.’

Aannemer: ‘In de overeenkomst staat ook dat jullie het werkterrein beschikbaar stellen.’

Opdrachtgever: ‘Maar die spullen zijn nu toch al weggehaald door de andere aannemer?’

Aannemer: ‘Dat klopt. Maar we zijn nu ruim een week later gestart met het werk en dat kost geld.’

Opdrachtgever: ‘Dat zal toch allemaal wel meevallen. Wat kost dat dan?’

Aannemer: ‘Stilstand, dat kost altijd veel geld. Onze planning zit helemaal vol en nu heeft mijn personeel en materieel niks kunnen doen.’

Opdrachtgever: ‘Hebben ze de afgelopen week dan niks anders kunnen doen?’

Aannemer: ‘Nee, eigenlijk niet. Want doordat het onduidelijk was wanneer ze wel konden beginnen, moesten ze stand-by blijven voor dit werk. Ik dacht dat u dat ook wel prettig zou vinden.’

Opdrachtgever: ‘Oké, maar wat kost het?’

Aannemer: ‘Vijftigduizend euro.’

Opdrachtgever: ‘Vijftigduizend euro? Het hele werk kost drie ton en deze éne week vertraging kost vijftigduizend euro? Ik wil een kostenonderbouwing.’

Aannemer: ‘Oké, ik ga dat even navragen.’
 
Nog een week later…
 
Aannemer: ‘Kijk aan, hier is de onderbouwing. 51.944 euro om precies te zijn.’

Opdrachtgever: ‘Is het nu nog meer geworden?’

Aannemer: ‘Nee, dat eerste bedrag dat was een inschatting. Dit is het exacte bedrag.’

Opdrachtgever: ‘Ik vind het echt heel veel geld voor een weekje uitstel. Wat mij betreft echt belachelijk, maar ik kom er op terug.’
 
Nog een week later…
 
Aannemer: ‘Hebben jullie er al naar kunnen kijken?’

Opdrachtgever: - geen reactie -
 
Nog een week later…
 
Aannemer: ‘Hebben jullie er al naar kunnen kijken?’

Opdrachtgever: ‘We komen er nog op terug.’
 
Weken gaan voorbij, het project is in het laatste stadium en de eindafrekening wordt besproken…
 
Opdrachtgever: ‘Jullie hebben nu toch zomaar dat meerwerk opgevoerd van 51.944 euro. Daar hebben wij geen akkoord voor gegeven. En ik zie nog een meerwerk van 16.321 euro.’

Aannemer: ‘Maar jullie zouden daar toch nog op terugkomen?’

Opdrachtgever: ‘O ja? Dan is dat er waarschijnlijk nog niet van gekomen.’

Aannemer: ‘Oké, kunnen we het daar dan nu over hebben?’

Opdrachtgever: ‘Nou, ik ben nu onvoorbereid, maar wat was daar ook alweer mee aan de hand?’

Aannemer: ‘Die kosten hebben wij gemaakt, omdat we later moesten starten. Jullie hadden het bouwterrein niet beschikbaar voor ons.’

Opdrachtgever: ‘Het is wel veel geld voor een week.’

Aannemer: ‘Maar met de onderbouwing hebben we aangetoond dat het bedrag juist is. Kijk maar. Onze mensen hebben op de bank moeten zitten. Ons materieel konden we niet gebruiken. We hebben vakanties van onze mensen moeten verplaatsen. Onze magazijnkosten waren hoger, want nu konden we niet just-in-time werken. We hebben de bouwkeet een week langer moeten huren. Ons bedrijfspand kost natuurlijk ook elke week geld. Het
salaris van de directeur moet ook gewoon betaald worden… De onderbouwing spreekt dus voor zich.’

Opdrachtgever: ‘Maar waarom dat meerwerk van 16.321 euro?’

Aannemer: ‘Door de vertraging aan het begin waren er extra dagen vorstverlet. Eigenlijk hebben we jullie nog gematst. Want er had ook nog sprake kunnen zijn van laag water en vergeet de ontwikkeling in de staalprijzen niet. Daarbij komt dat we ook geen inflatiecorrectie hebben toegepast voor de week vertraging, dus in dit bedrag zijn we heel schappelijk geweest.’

Opdrachtgever: ‘In de onderbouwing zie ik staan dat jullie ook 255 euro rekenen voor het opstellen van de onderbouwing, maar volgens de overeenkomst mag dat niet. Kijk hier maar.’

Aannemer: ‘Nou, wij willen jullie ook niet het vel over de oren trekken, dus die kosten nemen we dan zelf. Kunnen we de eindafrekening nu vaststellen?’

Opdrachtgever: ‘Wij kunnen alleen facturen ontvangen onder begeleiding van de juiste gegevens.’

Aannemer: ‘Oké, daar zullen we rekening mee houden. Ik heb echt het gevoel dat dit bouwproject in een mooie samenwerking tot stand is gekomen.’

Opdrachtgever: ‘Het is een mooie parkeerplaats geworden. Jammer van die lantaarnpaal in het midden…’


?A&C congres op woensdag 22 mei 2019 in Den BoschIs het nodig om te veranderen? Of vinden we het eigenlijk wel prima? Zullen we daar eens over in gesprek gaan tijdens het


paal

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht
Abonneer
 Security code
Scroll naar boven