Thema Wegontwerp en weginrichting
CROW heeft een Afweegkader gebiedsontsluitingsweg 80 km/h en 60 km/h uitgebracht, waarmee de wegbeheerder kan bepalen welke van de twee snelheidslimieten het meest geschikt is op een bestaande gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom.
Een gebiedsontsluitingsweg (GOW) in het buitengebied heeft doorgaans een snelheidslimiet van 80 km/h. Daarnaast kennen we buiten de bebouwde kom Erftoegangswegen Type I en Type II, waar een snelheidslimiet van 60 km/h geldt. Op een aantal gebiedsontsluitingswegen is de limiet nu al 60 km/h.
Afweging van belangen
De keuze voor een snelheidslimiet heeft invloed op het gebruik van de wegen voor verschillende weggebruikers. Daarbij hoort een goede afweging van belangen. Het afweegkader biedt uniformiteit in een stapsgewijze methodiek om de verschillende aspecten van de passende snelheidslimiet af te wegen.
Met het streven naar meer herkenbaarheid en uniformiteit van wegen in Nederland worden wegsituaties begrijpelijker, het gedrag van de weggebruiker voorspelbaarder en neemt de verkeersveiligheid toe. Voor nieuwe wegen is de verwachting dat ze conform de huidige richtlijnen voor GOW80 tot stand komen.
Stappenschema
Het afweegkader start met een schema met daarin alle stappen. Door te klikken op die stappen vind je de verdieping die nodig is om een goede afweging te kunnen maken voor de snelheidslimiet op gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom. De volgende stappen komen aan bod:
- Waarom maak je een overweging tussen snelheidslimiet 80 km/h en 60 km/h?
- Wat is het verwachte netwerkeffect van de keuze voor de snelheidslimiet?
- Kan de snelheidslimiet op geloofwaardige wijze worden gerealiseerd?
- Advies snelheidslimiet GOW buiten de bebouwde kom.
Samenwerking
Het afweegschema is tot stand gekomen in samenwerking met zowel wegbeheerders als belangenbehartigingsorganisaties, met aandacht voor noodzaak, urgentie, verschillende modaliteiten, raakvlakken met andere beleidsdomeinen en gebruikersperspectief. In opdracht van CROW en onder begeleiding van Haskoning waren de volgende organisaties betrokken: ministerie van IenW, Openbaar Ministerie, wegbeheerders van de provincies Utrecht, Gelderland, Flevoland en Zuid-Holland, wegbeheerders van de gemeenten Bronckhorst (P10) en Westerwolde, wegbeheerder Waterschap Scheldestromen, Provincie Zuid-Holland, DOVA, SWOV, Politie, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, Cumela, LTO, TLN, ANWB en Goudappel.
Meer informatie
Delen via