Redactie
Veel duurzame innovaties in de infrasector richten zich op het reduceren van CO2. Piet Zijlstra ontwikkelde, samen met OPHEN Ingenieurs en aannemer Oosterhof Holman, een deklaag voor wegen die CO2 niet reduceert maar juist absorbeert; een wegdek van olivijn.

Het wegdek van olivijn heeft een reguliere dikte van ongeveer 4 centimeter. Verschillende tests zijn er al gedaan, zo heeft wegdek d.m.v. ifraroodmetingen aangetoond dat werkelijk CO2 aan de lucht wordt onttrokken en is ook getest of olivijn aan bitumen hecht. Zover hebben ze bij OPHEN Ingenieurs en Oosterhof Holman nog weinig tot geen nadelen gevonden.
Het innovatieve wegdek voldoet aan alle stroefheidseisen maar het nieuw product in een mengsel toepassen, mag echter niet zomaar. Het wegdek van olivijn kan dan ook momenteel nog niet op grote schaal worden toegepast. Aankomende vier jaar wordt er nog veel onderzoek aan gedaan. Aankomend voorjaar staat wel op de planning om het eerste stuk olivijn- weg in uitvoering te brengen.
Geïnteresseerd geraakt in deze innovatie? Lees hier dan meer.
Delen via