Thema Assetmanagement
Redactie
Door asfalt of andere wegbedekking stijver te maken kunnen miljoenen tonnen CO2-uitstoot bespaard worden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Massachussetts Institute of Technology (MIT). Vrachtwagens met een zware vracht verbruiken minder brandstof op hardere wegen. Dat scheelt een verrassend grote hoeveelheid uitstoot.
De MIT-onderzoekers berekenden het effect van een hardere weg. Ze wisten dat zware vrachtwagens de weg een klein beetje vervormen terwijl ze rijden. Daardoor moeten de trucks als het ware altijd bergop rijden, om uit de eigen kuil die het gewicht van de vrachtwagen veroorzaakt te komen. Die vervorming wordt veel minder met een harder wegdek, waardoor de trucks minder brandstof nodig hebben om vooruit te komen.
Snelwegen verharden is volgens de onderzoekers relatief eenvoudig. Het kan bijvoorbeeld door moderne materialen zoals koolstofnanobuisjes of speciale vezels te mengen door het asfalt. Maar het helpt ook om het asfalt zelf fijner te maken, zodat er minder open ruimte in het wegdek zit. Dit heeft echter gevolgen voor de waterdoorlatendheid. De goedkoopste optie: vervang het asfalt door cement. Dat is stijf genoeg, hoewel de productie van cement niet heel milieuvriendelijk is.
Als de snelwegen in de loop van 50 jaar langzaam vervangen worden, scheelt dat over die periode in totaal 440 miljoen ton CO2. Bovendien zorgt een stijver wegdek voor slechtere prestaties van lichtere voertuigen zoals auto's. De onderzoekers denken echter dat er steeds minder individueel persoonsvervoer komt, en meer zwaar vervoer. Mensen wonen immers vaker in steden, waar ze veel spullen laten bezorgen die met vrachtwagens naar de stad moeten.
Lees het artikel op Duurzaam BedrijfslevenDelen via