Redactie
Utrecht wil meer ruimte en groen creëren door het aantal parkeerplaatsen de komende jaren met jaarlijks 0,5 tot 1 procent te verminderen. Dat zijn zo’n 750 tot 1500 plaatsen per jaar.

In de binnenstad moeten 9000 nieuwe fietsparkeerplaatsen komen, waarvan 5000 rond Hoog Catharijne. De gemeente is in gesprek met eigenaar Klepierre om een deel van de parkeergarages hiervoor te gebruiken. Verder moeten er nog eens zo’n 2000 plekken komen in bewaakte stallingen en 2000 plekken op straat. Ook kijkt de stad naar dubbelgebruik van stallingen bij stations op het USP, zodat deze niet alleen doordeweeks maar ook ’s avonds en in het weekend goed gebruikt kunnen worden. Het verruilen van autoparkeerplaatsen voor fietsparkeerplaatsen is ook een manier om meer stallingsplekken te realiseren. Eén autoparkeerplaats levert tien fietsparkeerplaatsen op.
30 procent parkeerautomaten verdwijnt
De stad wil de komende jaren zo’n 30 procent van de bijna 900 parkeerautomaten in de stad verwijderen. Steeds meer automobilisten betalen parkeergeld via een app, waardoor de automaten steeds minder gebruikt worden. De verwijderde automaten worden opgeknapt en hergebruikt in buurten waar betaald parkeren komt. Overal blijft een parkeerautomaat beschikbaar binnen 175 meter. Zo’n 60 procent van de kortparkeerders maakt gebruikt van belparkeren.Delen via