Redactie
Een jaar lang testten ze in ’s-Hertogenbosch slimme wegdeksensoren. Deze sensoren leverden informatie over verkeersstromen en andere factoren die van invloed zijn op het verkeer.

De pilot is succesvol verlopen en de resultaten zijn goed en dus krijgt de pilot een vervolg met meer sensoren voor nog meer informatie. Wethouder Ufuk Kâhya: “We gebruiken data en technologie op een slimme manier om het verkeer in onze gemeente schoner, veiliger en comfortabeler te maken voor iedereen. Ons Actieplan Duurzame Mobiliteit maakt het mogelijk dat we samen met studenten en een innovatieve startup succesvol konden experimenteren. De sensoren die we in de pilot gebruikten, zorgen ervoor dat we op een goedkopere manier nog meer kunnen meten en weten over hoe het verkeer zich ontwikkeld. Samen met het onderwijs en onze partners zetten we nu deze ontwikkeling voort.”
De pilot
In totaal plaatste de gemeente Den Bosch 30 sensoren op 20 plekken in degemeente. Hier testten zij de sensoren onder verschillende omstandigheden. Je kunt denken aan verschillende soorten wegdek en verschillende typen wegen. Een jaar zijn de sensoren blootgesteld aan verschillende weersomstandigheden. Dit varieerde van extreme hitte (augustus 2020) tot strenge vorst (februari 2021).De wegdeksensoren verzamelen zonder ‘kabels’ verkeersgegevens. De gegevens komen direct beschikbaar in een online dashboard. Dit maakt het mogelijk om bij een wegafsluiting direct het gevolg te zien bij omliggende straten en waar nodig bij te sturen.
Wat leverde de pilot op?
De resultaten uit de pilot zijn goed. Er waren weinig storingen en de geleverde informatie is nauwkeurig in vergelijking met bestaande meetsystemen. Deze sensoren zijn een waardevolle aanvulling op het gladheidsmeetsysteem, zo vindt de gemeente. De vooraf gestelde doelen behaalden zij hiermee ruimschoots. Daarbij biedt het inwinnen van gegevens met de wegdeksensoren nog een aantal andere voordelen:- Een sensor is flexibel inzetbaar en niet locatie gebonden. Dit betekent dat de sensor herbruikbaar is op een andere plek.
- De sensoren zijn nagenoeg onzichtbaar.
- De live data is direct beschikbaar via online dashboard.
- De kosten per meetpunt zijn lager op jaarbasis.
Hoe gaat de gemeente verder?
De komende periode gaat Den Bosch verder met het gebruik van deze sensoren. In de verlenging van de pilot willen zij informatie ophalen op de volgende onderwerpen:
- De gemeente wil een onderscheid maken in verschillende soorten voertuigen (motor, personenauto, vrachtauto etc.)
- De gemeente wil de betrouwbaarheid vergroten bij het meten van snelheid en temperatuur.
Delen via