Sla navigatie over
afbeelding

Speed pedelec wacht op de weg vaak voor rood

31 maart 2020

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

Verkeerslichten zijn niet gemaakt om op de snelle fietsen te reageren.

“Ik snap het wel, want de speed pedelec-rijder voelt zich vaak onveilig tussen auto’s en vrachtwagens. De fietsen kunnen wel 45 kilometer per uur, maar het is lastig om continu die hoge snelheid vast te houden, terwijl het snelle verkeer de 50km/u moeiteloos aantikt. Dat zorgt voor ergernis van beide kanten”, aldus Robert in de Telegraaf.

In het dagblad komen ook gebruikers van de speed pedelec aan het woord. Zij geven aan het fietspad nu al vaker mee te pakken omdat dat sneller is. Verkeerslichten op de autobaan, waar speed pedelecs normaal rijden, ‘zien’ de fietsers namelijk niet aankomen. Hierdoor staan ze soms lang te wachten voor een rood licht. “Ik geef toe dat ik af en toe ook even een stukje fietspad meepik om een verkeerslicht te omzeilen, terwijl ik natuurlijk op de weg tussen de auto’s moet rijden. Maar nood breekt wet”, aldus een van de gebruikers.

Volgens Robert is het een bekend probleem, maar zonder snelle oplossing: “Het is een kwestie van afstellen van de detectielussen die verzonken zijn in het wegdek. Het werkt op metaal en gewicht en daar zit het probleem. Maar te licht afstellen, betekent dat het verkeerslicht op te veel bewegingen reageert.”

De gebruikers van de elektrische fietsen willen vooral tijdwinst boeken. Als dit niet gaat via de verkeerslichten, dan is ‘langzamer’ rijden op het fietspad de volgende mogelijkheid.
 

Delen via