Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
De sociale veiligheid van het personeel in het stads- en streekvervoer is verbeterd. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse Personeelsmonitor stads- en streekver...
De sociale veiligheid van het personeel in het stads- en streekvervoer is verbeterd. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse Personeelsmonitor stads- en streekvervoer 2012 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Het personeel beoordeelt de sociale veiligheid in en rond het stads- en streekvervoer in 2012 met een rapportcijfer van gemiddeld een 6,9. In 2010 was dit een 6,5 en in 2008 een 6,3.
Uitkomsten personeelsmonitor 2012
Het percentage medewerkers dat een of meer incidenten meemaakte is de afgelopen 4 jaar gedaald. In 2008 was dit 69% in 2010 64% en in 2012 60%.Het grootste deel van deze incidenten betreft net als bij vorige metingen lastiggevallen worden. Zwaardere incidenten als mishandeling en diefstal komen veel minder voor in 2012 (4% en 5%). De OV-chipkaart heeft een positieve invloed op het veiligheidsgevoel. Vooral het buspersoneel voelt zich door de invoering van de OV-chipkaart veiliger.
Uit de Personeelsmonitor 2012 blijkt dat er, net als voorgaande jaren, verschillen zijn tussen de sociale veiligheid in de vier grote steden aan de ene kant, en het vervoer in de rest van Nederland aan de andere kant. In de G4 zijn, net als in voorgaande jaren, relatief meer medewerkers slachtoffer van incidenten dan in de rest van Nederland. In de G4 was 71% slachtoffer van een of meer incidenten in de rest van Nederland 56%, in 2010 was het respectievelijk 66% en 63%.
Het personeel is dit jaar positiever over het veiligheidsbeleid van het eigen bedrijf. Waarbij het personeel in de G4 positiever over het veiligheidsbeleid van het eigen bedrijf is dan het personeel in de rest van Nederland. Om de sociale veiligheid verder te verbeteren geeft het personeel aan dat ze het intensiveren van toezicht en controle, het effectiever aanpakken van zwartrijders en het verbeteren van assistentieverlening en communicatie als mogelijke oplossing zien.
In het stads- en streekvervoer in Nederland werkten in 2012 meer dan 20.000 buschauffeurs, tram- en metrobestuurders, (regionale)treinmachinisten, controleurs, conducteurs, toezichthouders, medewerkers kaartverkoop en kapiteins van het openbaar vervoer over water. Elke twee jaar wordt via een enquête, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, door het KpVV de sociale veiligheid van deze medewerkers in kaart gebracht. Het onderzoek richt zich zowel op de objectieve veiligheid (incidenten) als de subjectieve veiligheid (beleving) en daarnaast worden vragen gesteld over het veiligheidsbeleid van de werkgever.
Rapport Personeelsmonitor 2012
Delen via