Thema Doelgroepen- en flexvervoer
Thema Openbaar vervoer
Redactie
Voor het eerst in jaren is de waardering van de reizigers voor het Nederlandse openbaar vervoer afgenomen: van een 7,9 in 2021 naar een 7,8 in 2022. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2022.
De dienstregeling kende in 2022 meer verstoringen dan normaal. Door ziekteverzuim en gebrek aan personeel was de rituitval hoog. Daarnaast sneden ov-bedrijven in de dienstregeling en waren er stakingen. Die omstandigheden waren mogelijk van invloed op het oordeel van de klant.
Resultaten
Het gemiddelde rapportcijfer dat de reizigers gaven voor de treindiensten van NS op het hoofdrailnet is een 7,7. De Sprinters doen het met een 7,9 opvallend beter dan de Intercity’s (7,6) en de IC-direct (7,6).
De tram waarderen de reizigers gemiddeld met een 8,0 en de metro met een 7,8. Met een 7,9 zit het busvervoer precies op het landelijk gemiddelde voor het regionale openbaar vervoer. De regionale treindiensten halen een 7,5. De best scorende regionale treindienst is Zwolle-Kampen met een 8,0.
Openbaar vervoer over water blijft met een 8,1 wat achter bij voorgaande jaren. Traditioneel scoren de waddenveren naar de vier Friese Waddeneilanden hoog, zo ook in 2022: een 8,3 voor de veren naar Ameland en Vlieland en een 8,4 naar Terschelling en Schiermonnikoog.

Oordeel | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Totaal ov | 7,8 | -- | 7,9 | 7,8 |
Regionaal ov | 7,9 | -- | 8,0 | 7,9 |
Hoofdrailnet | 7,8 | -- | 7,9 | 7,7 |
Streekdienst bus | 7,8 | -- | 8,0 | 7,9 |
Stadsdienst bus | 7,8 | -- | 8,1 | 8,0 |
Tram | 8,0 | -- | 8,0 | 8,0 |
Metro | 7,9 | -- | 7,8 | 7,8 |
Regionale Trein | 7,7 | -- | 7,7 | 7,5 |
Ov over water | 8,4 | -- | 8,5 | 8,1 |
Minder reizigers
Het aantal reizigers is in 2022 hoger dan in 2021, maar nog niet terug op het niveau van 2019, het jaar vóór corona. De samenstelling van de reizigerspopulatie is ook anders dan in 2019. Een deel van de ov-reizigers blijft (deels) thuiswerken en maakte dus minder vaak gebruik van het ov. Ook het aantal buitenlandse toeristen blijft achter bij 2019.Onderzoek
Het jaar 2022 startte met een lockdown waardoor het veldwerk voor de OV-Klantenbarometer pas in april kon beginnen. Om een eventuele lockdown in het najaar van 2022 voor te zijn, werd het veldwerk volledig afgerond voor 1 november. In eerdere jaren was de einddatum 1 december. In 2020 was er geen OV-Klantenbarometer en in 2021 viel de meetperiode in oktober en november.

Toepassing
De OV-Klantenbarometer levert betrouwbare rapportcijfers over elk afzonderlijk onderzoeksgebied, zodat het onderzoek kan fungeren als benchmark. Verder wordt het reizigersonderzoek gebruikt in verantwoordingsrapportages, voor bonus/malusregelingen en om het gesprek aan te gaan ter verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer.Downloads
De belangrijkste resultaten van de OV-Klantenbarometer staan in het hoofdrapport. De gedetailleerde resultaten uit de 69 onderzoeksgebieden zijn te vinden in de factsheets. Alle documenten zijn vrij te downloaden op de pagina OV-Klantenbarometer 2022.
Delen via