Thema Openbaar vervoer
Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
Een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer.
Opvallende resultaten
• Algemeen klantoordeel over de rit wordt steeds hoger:
• Sociale veiligheid: De waardering van de sociale veiligheid is in 2016 op hetzelfde hoge niveau gebleven: een 7,7 voor veiligheid algemeen, een 8,0 voor veiligheid tijdens de rit en een 7,8 voor de veiligheid op de instaphalte
• OV-chipkaart: Ov-reizigers zijn nog meer tevreden over de OV-chipkaart. Voor het gebruiksgemak en het gemak van het kopen van een vervoerbewijs en/of laden van reissaldo geven zij nu een 8,1 (was 7,9) en een 7,8 (was 7,7)
De algemene top 3 in 2016
• Busvervoer Schiermonnikoog• Veerdienst Dordrecht–Rotterdam en Drechtsteden
• Busvervoer Vlieland, Terschelling en Ameland
Beste regionale treindiensten 2016
• Apeldoorn–Zutphen • Dordrecht–Geldermalsen
• Zwolle–Emmen
Beste stadsvervoer 2016
• Rotterdam, tram• Stadsdienst Lelystad
• Stadsdienst Apeldoorn
Beste streekbusvervoer (op vasteland) 2016
• Zaanstreek• Streekvervoer Almere
• Noord-Holland Noord
Rapportages en webtool
De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de rapportage Landelijke cijfers, te vinden op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2016. Daar zijn onder andere ook de 25 deelrapportages (ov-autoriteiten en vervoerders) en de verantwoording te downloaden. De webtool OV-Klantenbarometer biedt de mogelijkheid gebieden te vergelijken op items, zie www.ovklantenbarometer.nl.
Aparte rapportage sociale veiligheid
Over de klantwaardering van sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer verschijnt in april een rapport. Delen via