Sla navigatie over
afbeelding

OV-Klantenbarometer 2016: klantoordeel stads- en streekvervoer hoogst sinds 16 jaar

22 maart 2017

Thema Openbaar vervoer

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

Een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer.

Opvallende resultaten

•    Algemeen klantoordeel over de rit wordt steeds hoger:


 
•    Sociale veiligheid: De waardering van de sociale veiligheid is in 2016 op hetzelfde hoge niveau gebleven: een 7,7 voor veiligheid algemeen, een 8,0 voor veiligheid tijdens de rit en een 7,8 voor de veiligheid op de instaphalte
•    OV-chipkaart: Ov-reizigers zijn nog meer tevreden over de OV-chipkaart. Voor het gebruiksgemak en het gemak van het kopen van een vervoerbewijs en/of laden van reissaldo geven zij nu een 8,1 (was 7,9) en een 7,8 (was 7,7)


De algemene top 3 in 2016

•    Busvervoer Schiermonnikoog
•    Veerdienst Dordrecht–Rotterdam en Drechtsteden
•    Busvervoer Vlieland, Terschelling en Ameland


Beste regionale treindiensten 2016

•    Apeldoorn–Zutphen 
•    Dordrecht–Geldermalsen 
•    Zwolle–Emmen 


Beste stadsvervoer 2016

•    Rotterdam, tram
•    Stadsdienst Lelystad
•    Stadsdienst Apeldoorn


Beste streekbusvervoer (op vasteland) 2016

•    Zaanstreek
•    Streekvervoer Almere
•    Noord-Holland Noord
 

Rapportages en webtool

De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de rapportage Landelijke cijfers, te vinden op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2016. Daar zijn onder andere ook de 25 deelrapportages (ov-autoriteiten en vervoerders) en de verantwoording te downloaden. De webtool OV-Klantenbarometer biedt de mogelijkheid gebieden te vergelijken op items, zie www.ovklantenbarometer.nl.


Aparte rapportage sociale veiligheid

Over de klantwaardering van sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer verschijnt in april een rapport. 

Delen via