Thema Openbaar vervoer
Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
Resultaten van groot landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer zijn bekend.
Opvallende resultaten
- Algemeen klantoordeel over de rit wordt steeds hoger.
- Sociale veiligheid: Het hoge klantoordeel over sociale veiligheid blijft ongewijzigd ten opzichte van 2014: een 7,7 voor veiligheid algemeen, een 8,0 op veiligheid tijdens de rit, en een 7,8 voor de veiligheid op de instaphalte.
- OV-chipkaart: Ov-reizigers in het stads- en streekvervoer geven een steeds hogere waardering voor de OV-chipkaart. Het gebruiksgemak OV-chipkaart krijgt een rapportcijfer 7,9, de hoogste score tot nu toe. Een jaar eerder was het nog een 7,5.
- Beste Stadsvervoer: Het beste stadsvervoer wordt net als in 2013 en 2014 geleverd in Apeldoorn. Reizigers waarderen de busdiensten in deze stad met een 7,7. Tram in Rotterdam gaat van een 7,7 naar een 7,8. De Amsterdamse metro en de Haagse tram gaan van een eerdere 7,1 en 7,3 beiden naar een 7,4.
- Beste streekvervoer: Afgezien van het busvervoer op de Friese Waddeneilanden, dat altijd in de top van de ranking staat, wordt het beste streekvervoer in 2015 geboden in Waterland (7,9). Buurtconcessie Zaanstreek scoort op de 2e plaats een 7,8. Ook andere streekconcessies rondom Amsterdam, alsmede de concessie Midden-Overijssel, scoren hoog met een 7,7 of 7,8. Ondanks een stijging tot een 7,3 staat net als in 2014 het streekvervoer in Rivierenland onderaan in de rangorde van streekconcessies, net iets onder de nieuwe concessie Zeeland.
- Regionale treindiensten: De best beoordeelde treindienst is die tussen Zutphen en Apeldoorn (7,9). Andere goed scorende lijnen zijn Zwolle-Emmen (7,7) en Maastricht-Kerkrade (7,6). Opvallend is dat de onderste plaatsen van de ranglijst van 69 onderzoeksgebieden grotendeels worden ingenomen door regionale treindiensten. Een daarvan is nieuwkomer Zwolle-Enschede, met een waardering van 7,0.
Rapportages en webtool
De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de rapportage Landelijke cijfers, te vinden op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2015. Daar zijn onder andere ook de 29 deelrapportages (cijfers per ov-autoriteit en vervoerder) en de verantwoording te downloaden.
De webtool OV-Klantenbarometer biedt de mogelijkheid gebieden te vergelijken op items, zie www.ovklantenbarometer.nl.
Aparte rapportage sociale veiligheid
Over de klantwaardering van sociale veiligheid in het stads- en streekvervoer verschijnt in april een rapport, dat straks ook via de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2015 te vinden is.
Delen via