Sla navigatie over
afbeelding

Nationaal Verkeerskundecongres

18 januari 2021

Thema Wegontwerp en weginrichting

Redactie

Op donderdag 4 februari 2021 is het tijd voor het tweede online deel van het Nationaal verkeerskundecongres 2020. Ook als je het eerste deel op 29 oktober gemist hebt, is het gevarieerde programma uitstekend te volgen en is er alle gelegenheid om nieuwe kennis op te doen én vakgenoten te ontmoeten! Kom je ook?

Op donderdag 4 februari 2021 is het tijd voor het tweede online deel van het Nationaal verkeerskundecongres 2020. Ook als je het eerste deel op 29 oktober gemist hebt, is het gevarieerde programma uitstekend te volgen en is er alle gelegenheid om nieuwe kennis op te doen én vakgenoten te ontmoeten! Kom je ook?
Aanmelden kan op www.nationaalverkeerskundecongres.nl. Bovendien ontvang je bij deelname het boek: ‘Mobiliteit ontmoet Filosofie’ gratis. 



Een paar highlights uit het programma van 4 februari.

Thalia Verkade leert je ‘anders denken’

Het bestaande netwerk met andere ogen zien. Dat betekent: vraagstukken niet langer technisch willen oplossen, maar politiek benaderen door ze in dilemma’s te vertalen. Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat en waarom zou je? En, wat levert dat dan op? Thalia Verkade, journalist bij de Correspondent, schreef samen met Marco Te Brömmelstroet, hoogleraar Urban Mobility Futures (UvA) het boek: het Recht van de Snelste. Thalia leert op donderdagmiddag  4 februari, tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 hoe je tot socialere mobiliteitsoplossingen komt.

Journalist Thalia Verkade ontmoette hoogleraar Marco Te Brömmelstroet. Zij raakten aan de praat en bleven aan de praat. Hun gesprek werd een onderzoek naar de vraag: hoe kan het dat ons verkeer steeds a-socialer werd? Hoe kan het dat uiteindelijk het recht van de snelste regeert? Hun bevindingen en conclusie beschrijven ze in hun boek ‘Het recht van de snelste’. De kern van hun inzicht is dat we ‘verkeer’ al in de uitgangspunten en in de basis zo aanvliegen dat het domweg resulteert in het recht van de snelste.

Hoe kom je tot socialere mobiliteitsoplossingen?
Hoe dat anders kan en waarom we dat anders zouden moeten willen, maakt Thalia Verkade op 4 februari in een lezing tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 duidelijk. Ook al lijkt haar boodschap ingewikkeld, je kúnt met de bestaande mensen en het bestaande netwerk van wegen,  fietspaden, verkeerslichten en verkeersregels tot een socialere verkeerswereld komen. Thalia Verkade spreekt op donderdagmiddag 4 februari van 13. 10 – 13.35 uur.  Dagvoorzitter Pieter Litjens, directeur CROW en Lindy Molenkamp, directeur Beheer & Onderhoud voor NVC-gastheer provincie Noord-Holland, verkennen direct na de lezing van Thalia Verkade, de implicaties van ‘anders denken’ in de praktijk.


Mobiliteit ontmoet filosofie met Daan Roovers

Daan Roovers spreekt op 4 februari over de betekenis van het vakgebied Mobiliteit en beantwoordt vragen aan de hand van ingezonden blogs van deelnemers. In het vakblad Verkeerskunde van december 2020 staat een interessant gesprek met Daan Roovers, publieksfilosoof en Denker des Vaderlands, over de vraag: Was onze mobiliteit wel zo ideaal?

Roovers schreef een essay over mobiliteit voor de bundel Mobiliteit ontmoet filosofie, dat je gratis ontvangt bij deelname aan het Nationaal Verkeerskundecongres. “Deze tekst schreef ik vóór de coronapandemie. Je kunt je bijna niet meer voorstellen wat er voordien allemaal gebeurde. We klaagden over 100 km /uur rijden, nu mogen we bijna de deur niet meer uit. Corona heeft zo’n radicale verandering teweeggebracht in onze mobiliteit, die had ik een jaar geleden niet voor mogelijk gehouden. We kunnen dus het aantal vlieg- en autokilometers terugbrengen als de situatie erom vraagt. Het zet ons nu voor de vraag: Willen we het allemaal weer opstarten als het kan? Want, was onze mobiliteit wel zo ideaal? Was het nu echt nodig om een paar keer per jaar op vliegvakantie te gaan en moesten we echt zoveel spullen uit China halen? Ergens moest dit systeem wel piepend en krakend tot stilstand komen.” 
Daan Roovers spreekt op 4 februari van 16.15 - 16.40 uur. 


Fiets-voetgangervriendelijke VRI’s en Fietsstraten

De opmars van de fiets en voetgangers in het stedelijk verkeer, vraagt ook om fiets- en voetgangervriendelijk VRI-beleid. Hoe werkt dat in de praktijk? En kun je de richtlijnen voor fietsstraten binnen de bebouwde kom ook toepassen buiten de bebouwde kom? CROW geeft op het Nationaal verkeerskundecongres 2020/2 op 4 februari onderbouwd antwoord op beide vragen.

Fiets-voetgangervriendelijke VRI’s
Steeds meer gemeenten zetten de fiets en de voetganger voorop in het stedelijke verkeers- en vervoerbeleid. Daarmee wordt ook de vraag steeds relevanter hoe de afwikkeling van verkeerslichten meer fiets en voetgangersvriendelijk geregeld kan worden. Daarom heeft CROW in samenwerking met het LVMB (Landelijk Verkeersmanagement Beraad) en de IVER (Initiatiefgroep verkeerslichtenspecialisten) een inventarisatie laten uitvoeren naar slimme maatregelen voor fietsers en voetgangers. Slimmer in termen van veiliger en kortere wachttijden. DTV Consultants heeft de inventarisatie in opdracht van CROW uitgevoerd. In deze sessie presenteren Emile Oostenbrink van CROW en Marcel Willekens van DTV Consultants de resultaten van deze verkenning en gaan in gesprek over praktijkervaringen met slimme maatregelen.

Fietsstraten
CROW-Fietsberaad is in 2019 een project gestart over ‘fietsstraten buiten de bebouwde kom’ als uitbreiding van eerder onderzoek naar richtlijnen voor fietsstraten binnen de bebouwde kom. Doel van dit project is om te toetsen of de aanbevelingen voor een veilige inrichting van een fietsstraat binnen de bebouwde kom ook zijn toe te passen op fietsstraten buiten de bebouwde kom. De resultaten zijn inmiddels bekend. Wat wordt er aanbevolen over fietsstraten buiten de bebouwde kom? Stan Wolters en Mark van Gurp van CROW lichten de onderzoeksresultaten toe.

Kijk voor het volledige programma met alle parallelsessies en keynotes op www.nationaalverkeerskundecongres.nl en meld je vandaag nog aan.

Delen via