Redactie
Fietsers en voetgangers krijgen blijvend meer ruimte aan de noordkant van de Erasmusbrug; zoals een bredere fietsstrook en meer opstelruimte bij de verkeerslichten. Zo is het fijner en veiliger om op deze route te fietsen en lopen.

Geen hinder voor auto’s
Tijdens dit experiment was er op het Vasteland één rijstrook minder voor het autoverkeer. De vrijgekomen ruimte kregen fietsers en voetgangers op deze route. Uit de metingen blijkt dat de gemiddelde reistijd voor autoverkeer tijdens het experiment vergelijkbaar is met de situatie vóór corona. Rond de avondspits is de gemiddelde reistijd zelfs iets afgenomen. Voor auto’s veranderde de route niet.
Belangrijke fietsroute
Met dagelijks 15.000 fietsers is de Erasmusbrugroute de belangrijkste fietsroute tussen noord en zuid. Op het kruispunt aan de noordkant van de brug is het erg druk met fietsers. Doordat zij af en toe gelijk groen licht hebben, komen deze fietsstromen elkaar hier tegen. Dit zorgt voor onveilige situaties. Daarom is er structureel meer ruimte nodig, zodat zij elkaar hier veilig voorrang kunnen geven.
Meer ruimte voor fietsers en voetgangers in de stad
Rotterdam groeit en het wordt steeds drukker in de stad. Steeds meer mensen lopen of pakken de fiets. Daarom kijkt de gemeente hoe bepaalde wegen tijdelijk anders ingericht kunnen worden. Zo ervaren ze hoe een aangepaste weginrichting in de praktijk werkt. Met meer plek voor fietsers en voetgangers op deze belangrijke route van noord van zuid wordt de ruimte op straat beter verdeeld naar behoeften. Dit verkeersexperiment is onderdeel van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak.Delen via