Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
“Je kunt niet overal fysieke obstakels neerzetten. Er moeten dagelijks ontzaglijk veel auto’s de stad in en uit, dat moet zo snel mogelijk gebeuren over gebiedsontsluitingswegen”
De afgelopen weken werd in het kader van de Europese campagne ‘Slow Down Europe’ in de Maasstad grootschalige politiecontroles gehouden.
Er werden in twee weken tijd ruim zeshonderd boetes uitgeschreven voor te hard rijden. Vijftig van hen konden bovendien hun rijbewijs inleveren omdat ze meer dan vijftig kilometer per uur te hard gingen.
Hard rijden komt steeds vaker voor en handhaving in het verkeer is de afgelopen jaren achteruit gegaan. Hoe moet dit probleem dan opgelost worden?
De drempel om drempels te plaatsen
“Je kunt niet overal fysieke obstakels neerzetten. Er moeten dagelijks ontzaglijk veel auto’s de stad in en uit, dat moet zo snel mogelijk gebeuren over gebiedsontsluitingswegen”, zegt John Boender van CROW in het AD.
In een stad zijn obstakels zoals drempels bovendien een last voor het openbaar vervoer. “Op routes waar bussen rijden, zijn drempels niet gewenst”, vervolgt Boender, “de buschauffeur krijgt het ervan in zijn rug en passagiers hebben er last van.”
Bovendien zullen automobilisten wegen met veel drempels gaan vermijden en alternatieven zoeken.
Pakkans vergroten
Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier, ziet dat vooral veel jeugd te hard rijdt. Het OM bevestigt dit beeld en meldt dat er een stijging is van het aantal ingenomen beginnersrijbewijzen.
Spee: “De handhaving in het verkeer is achteruit gehold. De enige manier om verkeershufters te stoppen is de pakkans te verhogen.”
Boender ziet deze effecten ook, maar ziet daarin ook de tekortkomingen: “Snelheidscamera’s hebben een preventieve werking. Maar op plekken waar ze vroeger stonden, zie ik ze niet meer.
Als inwoner van Rotterdam vervolgt hij: “Zo was de flitser op de Maasboulevard berucht, daar hielden mensen echt rekening mee. Maar die is al een paar jaar weg.”
Bekijk ook
Themapagina wegontwerp
Delen via