Sla navigatie over
afbeelding

In Zwanenburg rijden ze straks over oude daken

28 december 2020

Redactie

Gezocht: een groot testvak voor “ECHT 100 procent circulair asfalt”. De kapitalen verraden het enthousiasme van de aannemers Dura Vermeer en Fronik Infra. De gemeente Haarlemmermeer is niet minder enthousiast. Dat testvak is dan ook gevonden in Zwanenburg, bij het project Kinheim-Seevank. 200 meter lang, 450 ton. Morgen, donderdag 10 december, begint de klus.

Een primeur, in elk geval in de regio, zegt Jos Ruigrok, adviseur duurzaamheid bij het gemeentelijke ingenieursbureau. Allemaal leuk en aardig maar wat is dat eigenlijk, 100 procent circulair asfalt en vanwaar dat enthousiasme?
 

Innovatie

Jos Ruigrok brandt los: "Deze wijk was al een voorloper als het gaat om klimaatbestendige inrichting. Fronik Infra heeft de werkzaamheden voor de drainage op een hele duurzame manier uitgevoerd met bemalingspompen op groene stroom. En ook door gebruik te maken van materieel op Bio-diesel wordt de CO2-uitstoot met 89 procent verminderd. Kinheim-Seevank is dus al een gebied waar innovatie met hoofdletters wordt geschreven. En daar komt nu nog eens bij dat Fronik Infra samen met Dura Vermeer asfalt gaat aanbrengen waar geen  primaire grondstoffen aan te pas komen. Er hoefde voor dit asfalt dus niets te worden gedolven. Het asfalt is volledig samengesteld uit hergebruikte materialen. De ecologische voetafdruk is nul."


Roof2Road

Volgens Jos Ruigrok sluit dat prima aan bij de ambities die de gemeente Haarlemmermeer heeft op het gebied van duurzaamheid, klimaat en circulaire economie.

In de gesprekken over het asfalt valt de term “Roof2Road”. Jos Ruigrok: “De bitumen, zeg maar de lijm in het asfalt, bestaat uit gesmolten korrels van oude dakbedekking. Je zou kunnen zeggen dat we straks in Zwanenburg over in de weg verwerkte oude daken rijden.”

De overige materialen zoals grind, zand en vulstof, komen vrij bij het reinigen (door verhitting) van oud teerhoudend asfalt aangevuld met gewoon freesasfalt. “Het is dus echt 100 procent circulair asfalt”, zegt Jos Ruigrok.


Monitoring en vervolg

De toestand van het asfalt wordt de komende jaren door boringen en metingen in de gaten gehouden op basis van een vooraf vastgesteld monitoringsplan. Door de goede eigenschappen van de gebruikte dakbedekking zijn de verwachtingen over de weerstand van het asfalt tegen vervormingen hooggespannen. Komen die in de praktijk uit dan is de weg vrij om dit asfaltconcept verder in de markt te zetten. Dan is het niet meer zo bijzonder. Maar is er dus wel in Zwanenburg voor het eerst over oude daken en andere hergebruikte materialen gereden.

Delen via