Thema Openbaar vervoer
Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
De cijfers van de OV-klantenbarometer zijn donderdag op de OV-jaarcampus met veel enthousiasme ontvangen.
Zo hebben onder meer de provincies Zuid-Holland, Overijssel en Utrecht op hun website speciale aandacht gegeven aan de waardering.
“Het is heel mooi om te zien dat, ondanks uitdagingen (files, werkzaamheden, etc.), de reiziger het OV in de provincie hogere cijfers geeft. De buschauffeurs, trambestuurders en vervoerders verdienen die pluim”, laat gedeputeerde Dennis Staat van Utrecht weten.
Bert Boerman, gedeputeerde bij Overijssel: “Samen met onze regionale vervoerders Keolis, Arriva en OV Regio IJsselmond blijven wij alert op mogelijke verbeteringen om nog beter aan te kunnen sluiten bij de vraag van de reizigers. De uitkomsten van de OV-Klantenbarometer leveren daar een waardevolle bijdrage aan.”
De Waterbus in Zuid-Holland kreeg de prijs voor beste OV van Nederland. Dit liet de provincie niet aan zich voorbij gaan. Rick Jansen van de provincie: “Door innovaties zorgen we er voor dat er een fijnmazig en duurzaam OV-netwerk komt waardoor Zuid-Holland ook over water de best bereikbare provincie van Nederland is. Tevredenheid van reizigers staat hierbij centraal. Ik wil de medewerkers van de Waterbus hartelijk danken voor hun inzet iedere dag.”
Media
‘Dikke zeven voor ov’, zo kopt de Telegraaf naar aanleiding van de cijfers. Zij laten daarmee de algehele trend in Nederland zien. Andere landelijke media, zoals Nu.nl en Het Parool richtten zich vooral op de cijfers in Amsterdam, die na de aanleg van de Noord/Zuidlijn een stuk beter scoort. Het AD beschrijft de cijfers over een iets grotere regio; zij pakken het hele Groene Hart.
Op lokaal en regionaal niveau is er ook veel aandacht voor de cijfers van CROW KpVV. Veel lokale media zijn benieuwd wat de cijfers betekenen voor hun eigen stad. De media laten daarbij vooral een (terecht) rooskleurig beeld zien. Zo pakten Amstelveen, Soest, Leeuwarden en regio’s als Brabant, Flevoland, Rijnmond en RTV Oost uit met de positieve resultaten van het onderzoek.
De OV-vakbladen konden natuurlijk ook niet om de cijfers heen. OV-Magazine gebruikt daarbij de woorden van staatssecretaris Stientje van Veldhoven over de ‘klinkende cijfers’. OVpro vroeg aan de vervoerders wat zij ervan vonden: “Arriva is trots op haar medewerkers die zich elke dag inzetten voor de reizigers. In alle gebieden in het noorden stijgt het cijfer voor klantvriendelijkheid bij Arriva en wordt deze beoordeeld met een 7,9 of hoger tot aan een 9,2.”
Ook Keolis werd gevraagd voor een reactie: “Onze missie om ongewoon goed ons best te doen, is beloond”, aldus directeur Cees Anker. “Reizigers weten dit te waarderen.”
Reacties
Bij Treinreizigers.nl geven verschillende ov-gebruikers hun mening onder het artikel. Hier wordt de tevredenheid van de cijfers teruggezien.
Of, zoals Simon het verwoord: “Nog even en de ‘OV-mopperaar’ is uitgestorven.”
Vlog staatssecretaris van Veldhoven
Na het vertrek van staatssecretaris van Veldhoven heeft ze nog een leuke vlog opgenomen over de OV-Klantenbarometer, als afsluiting van haar bezoek aan het Jaarcongres Ov-Campus 2019. Bekijk hier het filmpje.
{^youtubevideo|(width)640|(height)385|(rel)False|(url)https://www.youtube.com/embed/ZUP6pYk5EMI?rel=0|(fs)False|(autoplay)False^}
Rapportages en webtool
Zelf ook benieuwd naar de cijfers? Op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2018 is de rapportage ‘Landelijke cijfers’ te vinden, met de belangrijkste onderzoeksresultaten. Daar vindt u ook de factsheets van ov-autoriteiten en vervoerders en een link naar de webtool OV-Klantenbarometer waarmee u gebieden kunt vergelijken.
Delen via