Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
De elektrische bus worden hoger gewaardeerd door de ov-reiziger dan de brandstofbus. Dat blijkt uit onderzoek van Goudappel Coffeng in het kader van het jaarlijkse OV-Klantenbarometer.

Bureau Goudappel Coffeng zocht het uit. Het algemeen oordeel ligt bij elektrische bussen 0,16 punt hoger dan bij andere bussen: een 7,97 tegenover een 7,81. Ook op de meeste deelaspecten zijn de scores hoger. De meest opvallende is geluid. Het geluid in de zero-emissiebus wordt met +0,59 veel beter gewaardeerd dan in een brandstofbus. Het rapportcijfer is hiervoor een 7,6. Maar ook de onderwerpen klimaat (+0,53), inrichting (+0,40) en netheid (+0,33) laten een fors verschil zien.
De vraag is natuurlijk of de hogere scores te danken zijn aan de aandrijfvorm of aan het feit dat het om relatief nieuwe bussen gaat met goede ventilatie, goede stoelen en modernere inrichting. De conclusie in het rapport van Goudappel, dat eind juni verschijnt, is dat het imago van duurzaamheid ook een rol speelt. Dit wordt becijferd op 2 procent. Verwacht mag worden dat het snel toenemend aandeel zero-emissiebussen in ons land de komende jaren een iets hoger klantoordeel als neveneffect heeft. Zo versterken twee doelstellingen uit de Contourennota Toekomstbeeld OV 2040 elkaar, die van gemiddeld een 8 als klantoordeel en die van duurzaamheid.
Delen via