Sla navigatie over
afbeelding

Gemeente Utrecht uitgeroepen tot winnaar meest duurzame mobiliteit 2017

18 september 2017

Thema Duurzame mobiliteit

Redactie

Vandaag is, tijdens het symposium Duurzaamheid in Mobiliteitsbeleid van CROW-KpVV, de gemeente Utrecht uitgeroepen tot de gemeente met de meest duurzame mobiliteit in 2017.

Foto: Wim van Tilburg (CROW-KpVV) overhandigt de trofee aan de winnaar: Mark Degenkamp (links) en Robert Hoenselaar (midden), beide van de gemeente Utrecht.

Gemiddeld scoorde de gemeente Utrecht het hoogst op de totale duurzaamheidsscore met een 6,9. Daarmee is de gemeente Utrecht in 2017 als eerste geëindigd, voor de overige genomineerden de gemeente Den Haag en de gemeente Culemborg. De gemeente Utrecht is dus de winnaar van de wisseltrofee Deze score is opgebouwd uit verschillende deelscores.

De gemeente heeft de prijs vooral te danken aan het grote aantal deelauto’s en laadpalen alsmede het lage aandeel autogebruik. Dit resulteert voor de gemeente in het rapportcijfer 8,9.

Ook scoort de gemeente hoge ogen met haar mobiliteitsplan dat zij vorig jaar lanceerde: “Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen”. Hiervoor kreeg de gemeente een 7,9.

Uiteindelijk gaat het om de effecten op straat. Hier scoort de gemeente goed op de bereikbaarheid per openbaar vervoer, de verkeersveiligheid en het klimaat (CO2 emissie door autoverkeer in Utrecht). Minder goed is de bereikbaarheid per auto, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Dit wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de eerder genoemde cijfers.

Wethouder Lot van Hooijdonk, gemeente Utrecht: “Het is heel mooi dat onze aanpak zijn vruchten afwerpt. We werken samen met bewoners en bedrijven om ons nieuwe mobiliteitsplan om te zetten in concrete acties, van deelauto’s en laadpalen tot elektrische bussen en uitstootvrije bevoorrading van winkels in de binnenstad.”

Objectieve statistieken en expert judgement

CROW-KpVV heeft voor het scoren van de verschillende gemeenten een aantal statistieken van onder andere het CBS, het RIVM, OV9292 en een aantal landelijke modellen en eigen databestanden geanalyseerd. Een groep van 10 experts op het gebied van duurzame mobiliteit heeft de beleidsplannen beoordeeld die het beste scoorden in de statistieken. De score van de experts leverde weer een nieuwe score op voor de visie en oplossingsrichtingen die deze gemeenten in hun beleidsplan hebben opgenomen.

Scores

Top 10 Gemeenten Duurzaamheidsscore*
1 Utrecht 6,92
2 Den Haag 6,87
3 Culemborg 6,5
4 Duiven 6,1
5 Nijmegen 5,9
6 Harlingen 5,8
7 Renkum 5,7
8 Zuidhorn 5,6
9 Haren 5,4
10 Heerenveen 5,1

*) De berekende score loopt van 1 tot 10

Duurzaam beleid

Het overheidsbeleid is erop gericht duurzame mobiliteit te bevorderen. Hiermee wordt geprobeerd de  groeiende mobiliteit en de effecten op het milieu, de gezondheid en de economie in evenwicht te brengen. CROW-KpVV ondersteunt daarom de gemeenten bij het uitvoeren van dit beleid. Met het uitreiken van deze prijs wil CROW-KpVV de gemeenten stimuleren om hun score op het gebied van duurzame mobiliteit te verbeteren.

Tool Duurzaamheidsscore

CROW-KpVV heeft voor de gemeenten de ‘Duurzaamheidsscore’ ontwikkeld. Met deze tool kan een gemeente zich eenvoudig en objectief benchmarken op 22 achterliggende indicatoren. De tool is nuttig om nieuwe duurzame beleidsmaatregelen te vinden.

Bekijk de tool op Duurzaamheidsscore.
Bekijk ook het dashboard duurzaamheidsscore.

Raadpleeg voor ideeën voor klimaatgericht mobiliteitsbeleid naar de publicatie Klimaatgericht mobiliteitsbeleid voor gemeenten.

Delen via