Redactie
Er zijn nogal wat vraagstukken wanneer het gaat om emissieloos bouwmaterieel. Daarom hebben nu 23 infrabouwers en leveranciers van het Emissieloos Netwerk Infra (ENI) concrete werkafspraken gemaakt en een onderzoeksprogramma opgesteld.
Het initiatief is er nu, maar de vraagstukken moeten nog worden opgelost. Zo is bijvoorbeeld het aanbod van zero emissie-materieel nog gering wat ervoor zorgt dat emissieloze materialen soms 2, 3 of zelfs 4 keer duurder zijn. De grote overkoepelende vraag is dan ook: “Hoe regel je emissieloos op de bouwplaats en hoe kunnen de kosten omlaag?”.
ENI heeft afspraken gemaakt over vijf concrete onderzoeksprojecten waarmee deze vraag moet worden beantwoord. Eén van de vijf onderzoeken richt zich op hoe de kosten van emissieloos materieel omlaag kunnen worden gebracht. Een ander onderzoek richt aan de andere kant dan weer op de benodigdheden om de energievoorziening op de bouwplaats te kunnen garanderen. Het derde onderzoeksproject richt zich op de aanbesteding en het vierde onderzoeksproject focust zich op de opdrachtgevers. Hierbij worden er afspraken gemaakt, zodat op concrete bouwlocaties emissieloos materieel kan worden ingezet en die inzet ook wordt onderzocht door de betrokken kennispartners. Het vijfde en laatste onderzoeksproject is gericht op de technische aspecten van het verhaal. Hier worden vraagstukken behandeld, zoals het vermogensafgifte onder diverse omstandigheden van elektromotoren en waterstof.
De partijen in het ENI zijn van mening dat het belangrijk is om beschikbare kennis te bundelen, zodat iedereen sneller kan ontwikkelen. ENI hoopt dan ook de komende maanden concrete resultaten te verwachten.
Benieuwd naar alle partijen van het ENI? Lees dan het volledige stuk hier op Bouwmachines.nl.
Delen via