Sla navigatie over

Vandaag zijn wij beperkt telefonisch bereikbaar. Congressen is wel bereikbaar op (0318) 699 899.

afbeelding

Drukte in de openbare ruimte vraagt naar dynamisch gebruik

7 maart 2022

Redactie

Er komt steeds meer druk op de ruimteclaims in de openbare ruimte. Mobiliteit is in beweging en de ruimtedruk op de stad is aan het toenemen. Verschillende vormen van (deel)mobiliteit vechten om een plaatsje in de openbare ruimte naast de traditionele vormen van mobiliteit zoals het autoparkeren en logistiek.

Deze ruimtedruk vertaalt zich in meer voertuigen op de straat en op onze stoepen. Gemeenten proberen dit nu op te lossen door vergunning uit te geven voor bijvoorbeeld deelmobiliteit. Hiermee grijpen ze in op het aantal objecten in de ruimte en proberen we de druk op de ruimte te verminderen. “Het ordenen van deze stad kan echter ook digitaal. Immers aanbieders van deelmobiliteit maken gebruik van zogenaamde geofences. Zij bepalen dus vooraf waar welke deelmobiliteit in een stad mag staan”, vertelt Alwin Bakker van Coding the Curb, een stichting die zich inzet voor een dynamische openbare ruimte. “Wij vragen ons af onder welke condities overheden deze digitale lagen eigenlijk openstellen en kunnen we de ruimtedruk in de stad verminderen door hier beter op te gaan sturen?”
 

Uitproberen in de praktijk

Coding the Curb is nu onder meer begonnen in Rotterdam. Bakker: “Op Katendrecht in Rotterdam zijn met deelmobiliteit aanbieders afspraken gemaakt over het openstellen van hun geofence op specifiek daarvoor aangewezen gebieden. Deze zogenaamde pop up hubs zijn plekken in de stad waar deelmobiliteit geordend is. Verschillende aanbieders brengen daar de deelmobiliteit samen en op deze manier is er minder druk op de buitenruimte.”
 
Parkeerplekken worden nu veelal gebruikt voor 1 functie (auto, logistiek of taxi’s). Het meervoudig ruimtegebruik van een plek waarbij er door middel van een app digitaal een plek geboekt kan worden zijn nieuwe ontwikkelingen waardoor het ruimtegebruik efficiënter gaat worden. De app is gekoppeld aan een smart sign waarop het kenteken zichtbaar is van degene die een boeking heeft gemaakt. Dit soort toepassingen kunnen toegepast worden in een zogenaamde ‘smart zone’ binnen de gemeente.
 

Delen met anderen

De opgedane ervaringen met dit soort nieuwe toepassingen willen Coding the Curb en CROW de komende periode gaan delen met andere gemeenten. Op basis van deze lessons learned kan een aanzet gemaakt worden voor een kaderstellend document.
 
“In het kaderstellende documenten bepalen we op welke elementen een gemeente zou kunnen sturen, hierbij onderscheiden we drie lagen: strategisch, tactisch en operationeel. Tevens kan er per laag uiteengezet worden hoe dit op de verschillende kaderstellende elementen door kan gaan werken”, aldus Bakker, “Daarbij zijn we vooral nieuwsgierig naar waar gemeenten rekening mee moeten houden bij het realiseren van een smartzone en welke afspraken nodig zijn.”
 
Gemeente die hier interesse in hebben kunnen contact opnemen met levendestad@crow.nl.

Delen via