Thema Wegontwerp en weginrichting
Redactie
Hoe kan het openbaar vervoer circulair worden? Die vraag stond centraal tijdens een diner van Vervoerregio Amsterdam op 31 maart, waar ook CROW-KpVV aan deelnam. Binnenkort houdt CROW een besloten vervolgbijeenkomst.

De vraag is hoe we ook rond circulariteit een koppositie kunnen gaan innemen. Daar is nog wat voor nodig. Tijdens het circulaire diner kwamen vragen aan de orde als: wat is al mogelijk. wie gaat straks precies waar over, welke afspraken zijn passend? Op het programma stond samenwerking in de keten. Welke partijen spelen een rol in circulair openbaar vervoer? Daarna kwamen circulair ontwerpen en recycling van materieel en assets aan de orde en tot slot de (circulaire) businessmodellen voor het ov.
Schaalsprong
Voor circulair ov liggen er volop kansen. Goede voorbeelden zijn er al van onder meer NS en ProRail: van ludiek hergebruik van materialen, in bijvoorbeeld een dienblad, tot het hergebruiken van stoffen voor het primaire proces. De uitdaging is om een echte schaalsprong te maken. Precies zoals dat bij zero-emissiebusvervoer is gelukt: van kleinere pilots met enkele bussen naar meer dan 100 bussen in een concessie. Dergelijke stappen zijn ook rond circulariteit nodig. CROW-KpVV denkt daar graag over mee. Zo houden we binnenkort een vervolgbijeenkomst over circulariteit voor een select gezelschap van ov-autoriteiten en vervoerders.Delen via