Sla navigatie over
Landelijke weg met apart fietspad.

Afwegingskader GOW60 in de maak

5 november 2024

Thema Wegontwerp en weginrichting

Welke wegen komen in aanmerking voor verlaging van de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/uur op ontsluitende wegen buiten de bebouwde kom? En hoe zorgen we voor een duidelijke, herkenbare en veilige weginrichting voor de gebruikers? CROW ontwikkelt samen met een werkgroep en Royal HaskoningDHV een landelijk afwegingskader voor toepassing van de gebiedsontsluitingsweg 60 km/uur (GOW60).

Sinds de introductie van het concept ‘Duurzaam Veilig’ zijn veel wegen aangepast op basis van hun categorieën – stromen, ontsluiten of erftoegang – binnen en buiten de bebouwde kom. Elke categorie heeft een bijbehorende snelheidslimiet, zoals GOW80 en ETW60. GOW80 blijkt niet altijd ruimtelijk inpasbaar en soms heeft een ETW60 binnen een netwerk een te hoge verkeersbelasting.

Eenduidig wegbeeld

Om redenen van verkeersveiligheid, leefbaarheid en/of verblijfskwaliteit overwegen diverse overheden om een lagere snelheid te hanteren op een doorgaande weg. De ruimte is vaak ook te beperkt om een GOW80-weg conform de richtlijnen aan te leggen. Vandaar de behoefte aan een landelijk kader met criteria op basis waarvan wegbeheerders kunnen bepalen of een GOW buiten de bebouwde kom een 80 km- of een 60 km-snelheidsregime moet hebben.

Een eenduidig wegbeeld is een belangrijk onderdeel binnen dit vraagstuk. CROW heeft Royal HaskoningDHV gevraagd om een afwegingskader te maken voor de GOW60-wegen. Dit gebeurt in samenwerking met een werkgroep met daarin wegbeheerders (provincies, waterschappen en gemeenten), het ministerie van IenW, politie, OM, SWOV en belangenorganisaties als Fietsersbond, VVN, Cumela, TLN en ANWB.

Eerste conclusies

De eerste werksessies leverden enkele belangrijke conclusies op. Zo blijkt dat er geen uniformiteit is in de inrichting van wegen buiten de bebouwde kom, wat zelfs voor professionals verwarrend kan zijn bij het toewijzen van de juiste functie aan de juiste vorm. De werkgroep is het erover eens dat uniformiteit in de inrichting van deze wegen wenselijk is, evenals in de methodiek om tot een afweging van een wegfunctie te komen.

Daarnaast blijkt er behoefte aan een afwegingskader dat rekening houdt met verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en andere beleidsvelden. Bepaald moet worden of GOW60 een aparte wegcategorie moet worden, of enkel een wegcategorie met de keuze uit twee snelheidsregimes. Het verwachte gedrag van weggebruikers moet duidelijk zijn en er moet rekening worden gehouden met het wettelijke kader, zoals het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). Een geloofwaardig snelheidsregime en handhaving zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Vervolgstappen

De komende maanden werkt de werkgroep verder aan een uniform en duidelijk afwegingskader voor GOW60. Dit moet leiden tot veiligere en beter herkenbare wegen buiten de bebouwde kom, waar zowel verkeers- als verblijfsfuncties optimaal worden bediend. Het afwegingskader komt naar verwachting in het voorjaar van 2025 gereed. Daarna gaat CROW inrichtingsaanbevelingen voor GOW60 ontwikkelen.

Heb je nog vragen? Stel ze aan Edwin Thoen van CROW of Jos Hengeveld van Royal HaskoningDHV.

Meer informatie

Delen via