Sla navigatie over
Rotonde ovaal drone view verkeer groen asfalt verharding

Strada-Methode en OIA

Het Ontwerpinstrumentarium Asfaltverhardingen (OIA) is sinds 2011 het standaardsoftwareprogramma voor het ontwerpen van nieuwe asfaltverhardingen en het beoordelen van bestaande asfaltverhardingen. OIA maakt gebruik van geavanceerde berekeningsmethoden en normen om zowel nieuwbouwprojecten als renovaties effectief te ondersteunen. De Structurele Analyse Deflectiemetingen Asfaltverhardingen (STRADA) methode is in OIA geïntegreerd en specifiek ontwikkeld voor het evalueren en aanpassen van bestaande asfaltverhardingen. De combinatie van OIA en de STRADA-methode biedt ingenieurs en aannemers de mogelijkheid om draagkracht van bestaande asfaltverhardingen te evalueren, en daarop passende maatregelen te nemen.

Ontwerp van nieuwe asfaltverhardingen

OIA maakt gebruik van de Europese norm om asfaltbetonmengsels op een functionele manier te beschrijven bij het ontwerpen van nieuwe asfaltverhardingen. Met OIA 2.0 worden dimensioneringsberekeningen uitgevoerd die, bij gelijke invoer, gelijk zijn aan de resultaten van OIA 1.2. In contractuele relaties tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zijn de resultaten van OIA 1.2 en OIA 2.0 dus gelijkwaardig. Voor asfaltconstructies met een funderingswapening biedt OIA 2.0 geen optie om met funderingswapening te rekenen. Daarvoor kan de herziening CROW-CUR-rapport 175 ‘Geokunststoffen als funderingswapening in ongebonden funderingslagen’, CRW C1001, worden gebruikt.

Landweg asfalt bomen groen wegverharding

Dit rapport ‘Aan de slag met OIA 2.0’ is opgesteld om de gebruiker van OIA snel wegwijs te maken in het programma.

Ontwerpen met RAW-mengsels

Voor het maken van asfaltverhardingsontwerp kan in het programma OIA gerekend worden met asfaltmengsels met verschillende materiaaleigenschappen. Dit kunnen ‘eigen’ asfaltmengsels zijn van asfaltproducenten of standaard asfaltmengsels uit de Standaard RAW Bepalingen. De eigenschappen van deze mengsels zijn opgenomen in de materialendatabase van OIA. Voor duidelijkheid over het rekenen met deze mengsels is het informatieblad ‘Ontwerpen met asfaltmengsels uit de Standaard RAW Bepalingen’ opgesteld, inclusief procedures voor het indienen en beoordelen van alternatieve asfaltconstructies.

STRADA-methode

De STRADA-methode, ontwikkeld door de werkgroep, is bedoeld voor de evaluatie en het herontwerp van bestaande asfaltverhardingen. Deze methode maakt gebruik van valgewichtdeflectiemetingen (uitgevoerd in het rechter rijspoor) om de resterende levensduur en de benodigde versterkingsdikte te berekenen. De methode sluit aan bij de ontwerpfilosofie in OIA 1.2 en gebruikt dezelfde veiligheidsprincipes en materiaalkarakteristieken. In OIA 2.0 is de STRADA-methode opgenomen, maar OIA is flexibel en kan ook worden gebruikt om op andere manieren de restlevensduur en versterkingsdikte te bepalen. Het is essentieel om voldoende kennis van de STRADA-methode te hebben voor een correcte toepassing binnen OIA.

Snelweg auto's verkeer asfalt verharding

Materiaalgegevens OIA

Voor het gebruik van eigen materialen in OIA moeten coëfficiënten gebruikt worden. De verschillende coëfficiënten kunnen als materiaaleigenschappen van de asfaltmengsels in het programma OIA worden ingevoerd. Voor het bepalen van de coëfficiënten voor asfaltmengsels zijn protocollen en een spreadsheet opgesteld. Daarnaast staan de procedures voor het bepalen van de coëfficiënten van de stijfheidslijn en vermoeiingslijn apart beschreven.

Delen via