OV-Klantenbarometer 2018 - landelijke cijfers

  • Productgroep:Download / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Datum uitgifte:11-04-2019
  • Druk:0
  • Artikelnummer:K-D066
  • Thema: Openbaar vervoer, Personenvervoer, Sociale veiligheid

CROW-KpVV voert jaarlijks het onderzoek OV-Klantenbarometer uit. Het is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer. In het laatstgehouden onderzoek gaven 113.909 reizigers in ruim 80 onderzoeksgebieden tijdens 7.689 ritten rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun reis te maken hebben, waaronder ook sociale veiligheid. Dat deden ze met een verbeterde vragenlijst. En niet alleen in het regionale openbaar vervoer, maar ook voor het eerst in elf onderzoeksgebieden op het hoofdrailnet en twee op de Waddenveren. Verder is ook een proef gehouden met een landelijk beschikbare Engelstalige vragenlijst. Op deze pagina kunt u het landelijk rapport als pdf bestellen.

 
Gratis
  • Welke rapportcijfers geven de reizigers in het regionale openbaar vervoer hun rit? In 2018 en begin van 2019 zijn tientallen enquêteurs het land doorgetrokken om dit te achterhalen. Komen de verwachtingen van ov-autoriteiten en vervoerbedrijven uit? Hebben maatregelen effect gehad? Waar blijft ruimte voor verbetering? Dit leest u in het samenvattend rapport met de highlights (landelijke cijfers 2018). 

    De algemene top 3 in 2018

    • Rotterdam–Dordrecht en Drechtsteden (8,5)
    • het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,4)
    • en het stadsvervoer Leeuwarden (8,2).

    Beste regionale treindiensten 2018

    • Zwolle–Kampen met een (7,9)
    • Gouda–Alphen aan den Rijn (7,8)
    • Vechtdallijnen (Zwolle - Emmen en Almelo - Hardenberg) (7,8)
    • Arnhem–Doetinchem (7,8)

    Beste stadsvervoer 2018

    • Leeuwarden, bus (8,2)
    • Den Haag, bus (7,9)
    • Lelystad, bus (7,9)

    Beste streekbusvervoer (op vasteland) 2018

    • Twente (7,9)
    • Waterland (7,9)
    • West-Brabant (7,9)
    • Gooi en Vechtstreek (7,9)
    • Haarlem/Ijmond (7,9)

    Bekendmaking door staatssecretaris Van Veldhoven

    Tijdens het Jaarcongres OV-campus 2019 op 11 april 2019 maakte Stientje van Veldhoven, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat, plenair de OV-Klantenbarometer Beste vervoerder (Aquabus) en Beste ov-autoriteit (Provincie Zuid-Holland) bekend. Zij noemt de gestegen waardering een mooi compliment voor vervoerders en OV-personeel, maar waarschuwt ook om niet achterover te leunen: “Klinkende cijfers, en daar ben ik blij om. Het OV is in stedelijke en regionale gebieden een aantrekkelijke optie. Vooral de kans op een zitplaats, de toegankelijkheid voor mensen met een beperking en het algehele veilige gevoel van reizigers scoren goed. Dat is een compliment waard aan al die mensen die keihard werken voor een goed OV. Die inzet hebben we ook in de toekomst nodig, want de uitdagingen zijn groot. Tot 2040 stijgt de vraag naar goed OV fors, in de steden naar verwachting met wel 30-40 procent. Ons OV is nu goed, maar willen we die mooie rapportcijfers ook in de toekomst nog halen dan is er werk aan de winkel voor ons allemaal. Zeker omdat we in onze toekomstplannen streven naar een nog hoger rapportcijfer van de reiziger.”
    Bekijk ook haar vlog.

    Onderzoeksverantwoording en sociale veiligheid

    De onderzoeksverantwoording is toegevoegd aan het landelijk rapport. 

    In de vragenlijst van de OV-Klantenbarometer is ook aandacht voor veiligheidsgevoelens en slachtofferschap van incidenten in het openbaar vervoer. De cijfers zijn dit jaar opgenomen als hoofdstuk in het landelijk rapport. Sociale veiligheid wordt niet meer als apart rapport op de CROW-website gepubliceerd.

    Overige rapportages 

    Voor de vervoerders en ov-autoriteiten zijn ook factsheets gemaakt met specifieke gegevens van hun onderzoeksgebied. De factsheets zijn gratis te downloaden op de overzichtspagina OV-Klantenbarometer 2018. Hier vindt u ook een link naar de webtool OV-Klantenbarometer. Met deze webtool kunt u zelf gebieden en jaren vergelijken.

    Persbericht 2018.

    OV-Klantenbarometer 2018 journaal

Klantenservice
ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Scroll naar boven