OV-Klantenbarometer 2017 - Sociale veiligheid in het openbaar vervoer

  • Productgroep:Download / Publicatie
  • Soort:Gratis uitgave
  • Datum uitgifte:24-04-2018
  • Druk:0
  • Artikelnummer:K-D059

In de vragenlijst van de OV-Klantenbarometer zijn vragen opgenomen over de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Dit rapport bevat een verdiepende analyse van de antwoorden van de ov-reizigers over dit onderwerp.

 
Gratis
  • In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen (1) onveiligheidsgevoelens in het openbaar vervoer in het algemeen, (2) tijdens de laatste rit en (3) gevoelens van onveiligheid op de halte waar men is ingestapt. Naast deze subjectieve veiligheid is er ook gevraagd naar de daadwerkelijke ervaring met incidenten, de objectieve veiligheid. Dit betreft vijf elementen:
    • lastigvallen 
    • diefstal
    • bedreiging
    • mishandeling
    • en overige voorvallen en incidenten.


    De reiziger geeft in 2017 hogere rapportcijfers voor het gevoel van veiligheid: een 7,8 in het algemeen, een 8,1 voor de veiligheid tijdens de rit en een 7,9 voor de veiligheid op de halte. In alle gevallen is dat een tiende punt hoger dan in 2016. Niettemin waren reizigers in 2017 vaker slachtoffer of ooggetuige van een incident.

    OV-Klantenbarometer

    De OV-Klantenbarometer is het grootste klanttevredenheidsonderzoek in het stads- en streekvervoer. Vanaf 2001 wordt dit onderzoek uitgevoerd. Meer informatie over de algemene resultaten van de OV-Klantenbarometer 2017 vindt u op de overzichtspagina

  • 1 Inleiding 5
    2 Slachtofferschap en/of ooggetuigenschap van incidenten 6
    2.1 Inleiding 6
    2.2  Slachtofferschap algemeen en naar incident 6
    2.3  Slachtofferschap naar achtergrond kenmerken 7
    2.4 Ooggetuigenschap 7
    2.5  Combinatie slachtofferschap en ooggetuigenschap 8
    3 Reizigersoordeel over sociale veiligheid 9
    3.1 Inleiding 9 3.2 Oordeel naar achtergronden reiziger 9
    3.3  Oordeel naar achtergronden openbaar vervoer 10
    4 Beïnvloeders van sociale veiligheid 12
    4.1 Inleiding 12
    4.2 Beïnvloeders van sociale veiligheid 12
    4.3 Relatie tussen belang en waardering 12

    Bijlagen
    1 De achtergronden van het onderzoek 14
    2 Vragenlijst en clustering van vragen 16
    3 Vergelijkbaarheid onderzoeksgebieden 19
Klantenservice
ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Praktische kennis direct toepasbaar
Scroll naar boven