Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor weigeren, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies. Meer informatie.

Eerste 'laadlantaarn' van Nederland ziet het licht in Renkum

21-09-2021

Wat nou als je je elektrische auto aan een lantaarnpaal kunt opladen? Het is een idee dat bij velen wel eens door het hoofd zal zijn geschoten. Binnenkort is het in de gemeente Renkum mogelijk. Hier zullen in het najaar de eerste 'laadlantaarns' zoals de straatverlichting met dubbelfunctie gedoopt is, het licht zien.

Een laadlantaarn is een slimme lantaarnpaal die niet alleen licht geeft, maar ook als laadpaal voor elektrische auto's kan fungeren. Daarnaast kan de lichtmast in de toekomst worden uitgerust met andere 'Smart City' toepassingen zoals sensoren voor het meten van luchtkwaliteit of het reguleren van verkeersstromen, mobiel internet en camerabeveiliging voor de openbare orde en veiligheid. Het project is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen laadpalenleverancier Dutch Charge, lichtmastenproducent Nedal, systeemintegrator CityTec en investeerder Primevest.

Het voordeel van de multifunctionele straatverlichting is dat het ruimte scheelt in de straten. Door een lantaarnpaal multifunctioneel te maken is het plaatsen van laadpalen niet meer nodig. Dat is een groot voordeel voor gemeentes. Want sinds de vraag naar elektrische auto’s hard stijgt, groeit ook de behoefte aan oplaadpunten in de wijken.
 

600 palen per dag

“In Nederland is er sprake van een exponentiële groei in laadbehoefte”, zegt Marc Speijer, directeur van CityTec. Zijn bedrijf, ontwerpt, bouwt, beheert en financiert installaties in de openbare ruimte zoals lichtmasten, verkeersinstallaties, parkeersystemen en laadpalen. “In 2030 moeten ruim 1,7 miljoen laadpunten gerealiseerd zijn. Dat betekent zo’n 600 laadpalen per dag terwijl er nu maar 45 laadpunten per dag bijkomen.”

Al die laadpalen moeten in de straten worden geplaatst. “Door een lantaarnpaal die al naadloos opgaat in het bestaande straatbeeld multifunctioneel te maken, bieden wij een oplossing tegen de ‘verrommeling’ van de openbare ruimte”, zegt Speijer. Daarnaast betekent het een volgende stap in de verduurzaming van de openbare ruimte, waar de gemeente Renkum in voorop wil lopen.
 

Smart City Renkum

Het dorp aan de Rijn timmert hard aan de weg om ‘Smart City ready’ worden. Daarom heeft de gemeente de afgelopen jaren circa drieduizend lichtmasten en zesduizend armaturen vervangen en voorzien van duurzame ledverlichting. De lichtmasten kunnen op afstand gedimd en uitgelezen worden. In combinatie met de LED-armaturen levert dit een verwachte energiebesparing op van 60 procent. En nu kunnen de lichtmasten dus ook als oplaadpunt voor elektrische auto’s dienst doen. Dankzij deze innovaties voldoet Renkum al in 2022 aan de klimaatdoelstellingen, en niet pas in 2030.

De wethouder Klimaat en Duurzaamheid Joa Maouche van Renkum is trots op de primeur van zijn dorp. “We zijn blij dat wij als gemeente hebben kunnen bijdragen aan deze ontwikkeling die meer plekken kan helpen met het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen en de verrommeling van de openbare ruimte tegen gaat”.
 

Gelijkstroom

Voor CityTec zijn de laadlantaarns in Renkum een voorbeeldproject van hoe de energietransitie in de openbare ruimte vorm krijgt. Hoewel de innovatieve straatverlichting nog op wisselstroom functioneert, is volgens Speijer de inzet van netwerken op gelijkspanning essentieel voor de energietransitie. “Stroom uit zonne-energie wordt opgewekt in gelijkstroom, ledverlichting gebruikt gelijkstroom, elektrische auto’s laden op gelijkstroom”, somt Speijer op. “Ook om energie op te slaan heb je gelijkspanning nodig.” Bovendien is voor gelijkstroom een minder zwaar elektriciteitsnet nodig, wat 60 procent besparing kan op leveren alleen al aan de kosten van koper. Ook kan het bestaande net met behulp van gelijkstroom drie keer zoveel elektriciteit vervoeren.

Scroll naar boven